Vil blåse liv i fastlandsforbindelse til Smøla

2008 fikk Smøla kommune utarbeidet en mulighetsstudie for fastlandsforbindelse. Denne innebærer en undersjøisk tunnel fra Edøya (ved ungdomshuset) til Høvik (utenfor Vinsternes) i Aure kommune. Tunnelen ble beregnet å være 8km og ha en maksimal stigning på 7%. Byggekostnad i 2008 var beregnet til 766 millioner. Det var da spådd at fastlandsprosjektet ville gi 40% økning i trafikken noe som ville gi en årsdøgntrafikk på 400 biler, noe som tilsvarer 150.000 biler i året. Nå 8 år senere har vi allerede passert disse tallene og trafikken stiger med 4-6 % årlig. Legger en til grunn dagen trafikk og en engangsstigning på 40% vil et forsiktig anslag på trafikk være 250.000 biler årlig. Dette kan gi ca 40 millioner i årlige bompengeinntekter og sammen med ferjeavløsningsmidler på ca 30 millioner kan dette forvare en utbyggingskostnad på ca 1,5 mrd med dagens rente.

Ordfører i Smøla tar til ordet for å blåse støv av gamle fastlandsplaner for Smøla.

I 2008 fikk Smøla kommune utarbeidet en plan for å gjøre øya fergefri. For å realisere dette må det bygges en 8 km lang undersjøisk tunnel fra Edøya til Høvik i Aure kommune.

Byggekostnaden var i 2008 beregnet til 766 millioner kroner. I analysen ble det spådd at prosjektet ville gi 40% økning i trafikken, dette målet er allerede nådd.

– Nå stiger trafikken med 4-6 % årlig, sier Osen til KSU 24/7. Legger man fortsatt til grunn 40 % økning ved fastlandsforbindelse, så vil årstrafikken ende på rundt 250.000 biler. Dette gir et grunnlag for et lånebeløp på 1.5 milliarder kroner, sier han.

Prosjektet har ligget i en skuff på kommunehuset i årevis. Nå tar ordføreren saken opp igjen, i den hensikt å i første gang starte en debatt.

– Flere store saker har skygget over Nordmøre gjennom mange år, det er viktig at vi nå begynner å se fremover, sier Osen. For Smøla sin del vil en tunnel bety mye større fleksibilitet. Næringsutviklingen vil også få store fordeler ved realisering av et slikt prosjekt. Nå har vi timesavganger og nattestengt, spørsmålet er om vi finner oss i dette om 10-15 år, sier ordføreren.

Osen viser også til at veksten på Smøla har vært mye mer positiv enn forutsett i 2008. Det ble den gang spådd at folketallet i 2016 ville være på 1750. Fasiten i 2016 er 2141.

– Det er bare å se til Hitra og Frøya, sier Osen. Der har fastlandsforbindelsen gjort at veksten har vært formidabel, på nesten alle områder.

Ordføreren oppfordrer nå til å skape engasjement og debatt, for kanskje å få saken på dagsordenen igjen.

Her kan du lese innlegget som Roger Osen publiserte på Facebook i dag.