Uttale om fergepriser og dårligere fergetilbud i kommunen

Bjørnsund på strekningen Seivika - Tømmervåg. Arkivfoto: Atle Bjørnar Bratset

Av: Aure kommunestyre

Foreslåtte kutt i fergetilbudet og økte kostnader vil få store konsekvenser for Aure kommune.

Fylkesrådmannen har lagt fram forslag om å innføre Autopass-regulativet, og samtidig øke med ett takstnivå i tillegg. Fra før ligger det inne ett forslag om å flytte de fleste fergesambanda opp to takstnivå. I praksis vil dette si at økninga utgjør fem takstnivå.

7. mai vedtok Samferdselsutvalget i fylket en videreføring av «Autopass-fergekort», og fortsatt passasjerbetaling på fergene i Møre og Romsdal. Samt, at dagens takster skulle videreføres. På Fylkestinget i juni ble saka utsatt, og har fortsatt ikke vært til behandling.

Vår kommune har tre fergestrekninger som blir berørt av forslaget som nå foreligger.

Arasvik – Hendset er en ferge som er helt nødvendig for pendling både inn og ut av kommunen.

Strekninga har vært under hardt press før i forhold til forsøk på nedleggelse. En økning i fergeprisene vil få store konsekvenser. Både i forhold til fergetrafikken, og i forhold til de som er daglige brukere.

Næringslivet vil få økte kostnader, som igjen bidrar til svekka konkurranseevne.

Sandvika – Edøy er en fergestrekning som i mange år kan vise til økning i antall reisende. Noe som også var grunnlaget for at det ble bestemt at det skulle være to ferger på denne strekninga. Til og fra nabokommunen Smøla pendler det folk hver eneste dag. Næringslivet blir berørt, også for vår kommune. Økte kostnader svekker konkurranseevnen.

Fra 1. januar 2020 blir det satt inn en ekstraferge på strekninga.

Seivika – Tømmervåg er livsnerven som gjør at Aure kommune kan identifisere seg som nordmøringer. Kristiansund er vår by, og vårt regionsenter.

Økte fergepriser vil på ny skape en barriere for våre innbyggere. Dette er en fergestrekning som har stor betydning for mange dagpendlere. En prisøkning på denne strekninga vil ikke bare få konsekvenser for vår kommune, men kanskje i enda større grad for Kristiansund. Som nærmeste nabo til Trøndelag, hvor kommunikasjonene stadig blir bedre, så vil da våre innbyggere velge den retninga i stedet.

Kristiansund er arbeidssted for mange som bor i vår kommune. Samtidig er det mange som reiser andre veien.

Fra Kristiansund er det daglig stor trafikk inn til Aure. Både gjennom jobb og innen servicerelaterte yrker. En ekstrakostnad vil svekke tilbudet, samtidig som det blir dyrere for de som får regninga til slutt. Rekruttering er mange ganger et problem for små kommuner, og koblinga mot Kristiansund er her helt avgjørende.

For næringslivet i kommunen kommer forslaget om økte fergepriser som et sjokk. En av våre hjørnestensbedrifter driver med transport. Som med økte priser vil få en ekstra byrde tillagt, da de allerede i dag bruker mye på ferge.

Skipsnæring og mekanisk industri er en annen viktig grunnpilar i næringslivet. Her vil en prisøkning bli meget uheldig. Koblinga mot Kristiansund er her meget tett. Både i forhold til arbeidskraft, og i forhold til samarbeid med viktige bedrifter i Kristiansund.

Nesten samtlige som går ut av grunnskolen velger Kristiansund når de begynner på videregående skole. Mange av våre ungdommer får seg også lærlingeplasser og jobb i Kristiansund. Økte takster kan gjøre Kristiansund mindre attraktiv, og i tillegg skape større avstand til egen hjemkommune.

For reisende som skal ta fly, vil det med et slikt forslag bli Værnes i Stjørdal som kommer til å ta rollen som vår flyplass. Kostnadene er på bristepunktet fra før i forhold til Kvernberget og Årø.

For alle tre strekningene.

Fergene som går mellom Seivika – Tømmervåg og Sandvika – Edøy skal fra 1. januar være el-ferger.

Anbudet om å bygge nye ferger ble vunnet av Fjord 1, og er allerede under bygging. Vi ser her en stor fare, for store kostnader i forhold til kontraktsbrudd, hvis den ene ferga over Edøyfjorden blir tatt bort.

Om autopassordning innføres, blir det gratis for passasjerer å være med fergene. Dette utgjør cirka 100 millioner i tapte inntekter. Samtidig som takstene øker dramatisk, velger kanskje flere av pendlerne å la bilen stå på fergekaia og heller sitte på gratis. For deretter heller å ha bil nummer to stående på motsatt side. Vi kan her se for oss fullparkerte fergekaier. Det vil da også bli ett inntektstap etter at personbil- og storbiltrafikken går ned.

En kan også nevne at det ligger inne forslag med redusering av busstilbudet. Noe som gjør at flere blir avhengig av bil, for å komme seg til og fra skole/jobb.

Aure kommune har i dag mange pendlere til Kristiansund, Smøla og Halsa. En takstøkning i denne størrelsesorden som her foreslås vil straffe disse kraftig. For en privatperson, som har 50 prosent rabatt, vil det bli en økning på cirka 10.000 kroner for ett år. Som vil si at det totalt blir en pendlerkost på over 36.000 kroner per år.

Det er også foreslått å redusere antall avganger, slik at korrespondansen med fly vil bli dårligere. Vi har i tillegg pendlere som jobber turnus, som ved dette forslaget må belage seg på å bo på hybel, da avgangene på helg spesielt blir ramma.

Oppdrettsnæringa er kanskje den aller viktigste næringa i vår region.

Kristiansund har ambisjoner om å ta en bit av denne kaka. Fergetilbud og fergepriser vil gjøre denne oppgaven meget vanskelig.

Alle våre tre stor oppdrettsselskap har anlegg og aktivitet, som hver dag omfatter de tre strekningene som blir mindre attraktiv hvis forslaget får gjennomslag.

Samferdsel har vært et nødvendig satsingsområde, for hele fylket helt fra det begynte å bo folk her. Via forslaget om kutt i tilbud og økte satser vil det bli å gå mange skritt tilbake. Sterke krefter peker mot Trøndelag. En ny barriere kan føre til at hele fylket går i oppløsning. Her har fylkeskommunen et ansvar.

Noe som kunne ført Kristiansund og Møre og Romsdal nærmere knytta sammen ville vært å tenke annerledes. Et enda bedre tilbud mot Kristiansund ville kunne ført til større aktivitet.

For næringsliv, for kommunens innbyggere og for alt som i dag binder vår region sammen. Forslaget vil bli et kraftig tilbakeslag for det som er bygd opp gjennom mange år.

Næringslivet vårt er avhengig av et godt fergetilbud med tanke på tilgang til arbeidsmarkedet, men også for leveranse av varer og tjenester. For næringslivet i Aure kommune vil økningene som Fylkesrådmannen foreslår, være svært dramatisk. Ett eksempel er at en av våre næringsaktører har ett vogntog som på hverdager kjører til og fra Kristiansund. Bedrifter får bare en rabatt på 40 prosent, og vil etter økninga sitte igjen med en ekstrautgift på cirka 50 000 kroner per år. Når man samtidig vet at samme aktørene har flere vogntog daglig, ser vi hvor hardt dette vil slå ut. Konkurranseevnen svekkes drastisk.

Forslaget som nå foreligger vil være med på å bremse utviklinga og satsinga på næringsutvikling i vår kommune. Turismen vil også bli berørt, ved at høye fergetakster vil gjøre oss mindre attraktiv som turistmål.

Aure kommune kan ikke godta at våre innbyggere, pendlere samt at vårt næringsliv skal få en slik barriere som økte fergepriser vil gi i sin hverdag.
Takstene burde heller vært redusert, for å stimulere til økt bosetting og utvikling. Aure kommune står for en stor del av verdiskapingen i regionen. Vi ber om at det nå legges til rette for utvikling, i stedet for at det skapes større hindringer.

Nordmørspakken har vært noe hele fylket har forholdt seg til i flere år, og som det også har vært stor enighet om i fylket. Med dette forslaget vil forutsetningene for Nordmørspakken, og vedtaket som er gjort, falle bort.

Aure kommune fraråder på det sterkeste å vedta forslaget som nå ligger inne på våre fergestrekninger. Tvert imot så burde tilbudet vært styrka.