• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
KSU 24/7

Lyden av Nordmøre

  • Bli abonnent
  • Aktuelt
  • Natur
  • Næringsliv
  • Kultur
  • Sport
  • Podkast
  • Radioprogram
  • Radiobingo
Meny
  • Aktuelt
  • Kultur
    • Musikklikar
    • Grønne løker
    • Lokalhistorie fra Nordmøre
  • Natur
  • Næringsliv
  • Sport
    • Mørkeblått blod
  • Radiobingo
  • Podkast
  • Debatt
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Lytte på radio
  • Tips oss
  • Kontakt oss
  • Annonsering
  • Personvern
  • Salgsvilkår
NÆRINGSLIV
7 minutter lesetid

Sparbank 1 Nordmøre: Tilfredse tross lavere inntekter og økte kostnader

Søndag 1. juni åpner Sparebank 1 Nordmøre dørene til Knudtzonlunden på Frei for publikum. Her blir det aktiviteter for hele familien og et rikholdig kultur -og underholdningsprogram gjennom hele dagen. Foto: Terje Holm /KSU.no
Charles Williamsen
Ansvarlig redaktør
Publisert: 09 mai, 2025 10:09
Oppdatert: 09 mai, 2025 10:10

Konsernet SpareBank 1 Nordmøre oppnådde et resultat før skatt på 119 millioner kroner per første kvartal 2025, mot 129 millioner kroner på samme tid i fjor.

Dette forteller lokalbanken fra Kristiansund og Surnadal i en pressemelding ved fremleggelse av resultatet for årets første kvartal.

Saken fortsetter etter annonsen

Låner ut mer

Ved utløpet av årets første kvartal hadde konsernet en forretningskapital på 40,3 milliarder kroner, mot 37,7 milliarder kroner etter samme periode året tidligere.

— Vi er tilfredse med utviklingen og bankens resultater hittil i år i en tid med usikkerhet, og noe mer avdempet utlånsvekst. Vi opplever stor aktivitet knyttet til kunderådgivning og etterspørsel etter hele spekteret av våre produkter og tjenester både fra privatpersoner og bedrifter, sier adm. direktør Allan Troelsen.

Banken økte utlån til personkunder og næringslivskunder med 2.586 millioner kroner siste tolv måneder. Innskuddsvekst de siste 12 måneder er 624 millioner kroner.

— Vi er fornøyde med at vi er attraktive som bank, både for våre eksisterende og nye kunder. Utlånsveksten, mange nye kunder og etterspørsel etter øvrige produkter og tjenester som banken tilbyr, gir en god økning i bankens inntekter, sier Troelsen.

Konsernets netto renteinntekter etter første kvartal 2025 ble 165 millioner kroner, som utgjør 2,31 prosent av gjennomsnittlig forretningskapital.

Kontroll på økte kostnader

I 2024 hadde banken lavere kostnader i kroner enn i 2023. I første kvartal 2025 har kostnadene økt noe, men vi har fremdeles flere løpende prosjekter i lønnsomhetsprogrammet vårt som bidrar til god kontroll på kostnader, og potensiale for økte inntekter.

Kostnadsprosenten endte på 44,9 prosent i konsernet og 41,6 prosent i morbank mot henholdsvis 40,6 prosent og 36,2 prosent i fjor. Banken etablerte i fjerde kvartal i 2023 et lønnsomhetsprogram med flere prosjekter som skal bidra til å styrke lønnsomheten ytterligere i årene fremover. Programmet skal bidra til å styrke lønnsomheten ytterligere i årene fremover.

Egenkapitalavkastningen endte i første kvartal på 9,0 prosent for konsernet mot 11,5 prosent på samme tid i fjor. Vi forventer en bedring i egenkapitalavkastning utover året.

Høy aktivitet i jubileumsåret

Banken er tilstede som en viktig bidragsyter til lokale aktiviteter og arrangement. 2025 er ekstra spesielt, da banken fyller 190 år. Det vil bli markert blant annet gjennom en rekke arrangementer gjennom året.
Allerede har banken via gave – og sponsormidler har banken hittil i år bidratt betydelig til idrett, kultur, frivillighet og næringsutvikling i bankens markedsområde som blant annet:

  • Bidrag som aktiv støttespiller i forbindelse med ulike arrangementer tilknyttet
    Operafestukene 2025 i Kristiansund.
  • Arrangert Barnas Ski-VM i Kristiansund og Surnadal.
  • Arrangert Næringslivsdagen i Surnadal for 21. gang, med mer enn 200
    deltagere.
  • Arrangert Verdiskaperkonferansen på Campus Kristiansund for 200 deltagere.
  • Arrangementet «Pengeprat» på Kulturfabrikken i Kristiansund for 400
    deltagere.

Målet med «Pengeprat» er å etablere forskjellige arrangement
med ulike tema, som alle vil ha til felles at de skal heve kunnskapen om
personlig økonomi.

— Gjennom å støtte gode formål i regionen jobber vi engasjert og aktivt med å videreutvikle attraktiviteten i våre lokalsamfunn. Jeg er meget stolt av arrangementet Pengeprat og den responsen vi fikk. Ekstra gledelig var det at om lag 400 kvinner i alle aldre møtte opp for å lære mer sparing, pensjon og økonomisk fremtid. Den responsen vi har fått har inspirert oss til å fortsette med slike arrangementer, sier Troelsen i pressemeldingen.

Saken fortsetter etter annonsen

Åpner Knudtzonlunden 1. juni

Et av de neste høydepunktene blir søndag 1. juni når dørene til bankens eiendom Knudtzonlunden på Frei åpnes for publikum. Her blir det aktiviteter for hele familien og et rikholdig kultur -og underholdningsprogram gjennom hele dagen. Mer informasjon om aktivitetene er å finne på bankens nettsider.

Usikkerhet i verden

Usikkerheten knyttet til den økonomiske utviklingen er større enn på lenge og de økonomiske rammebetingelsene er i stadig endring. Det er usikkerhet om hvor omfattende handelskonfliktene vil bli, i hvilket omfang finanspolitikken i Europa vil dreies i ekspansiv retning, og det er usikkerhet om hvordan effektene av dette vil påvirke norsk økonomi. Den globale geopolitiske usikkerheten, med krig, økende spenninger og forutsigbare hendelser, kan påvirke bankens resultat negativt.

Utgangspunktet for norsk økonomi er imidlertid relativt bra. Arbeidsledigheten er fortsatt lav, og aktivitetsnivået viste i første kvartal tegn til å ta seg opp innenfor de fleste næringer. Arbeidsledigheten i regionen vår er fortsatt svært lav med 1,8 prosent helt ledige i Møre og Romsdal ved utgangen av mars, mot 2,0 prosent i Norge. Høy lønnsvekst kombinert med lavere prisvekst kan gi husholdningene en viss
oppgang i kjøpekraften i år.

Positive lokale bedrifter

I Norges Banks regionale nettverk i første kvartal svarte bedriftene på Nordvestlandet at de er positive til utviklingen, men optimismen er noe lavere enn i tidligere kvartaler. En av de største utfordringene til næringslivet er fremdeles tilgangen til kvalifisert arbeidskraft.

— Banken er godt forberedt til å møte den usikkerheten vi står ovenfor både nasjonalt og internasjonalt. Dette vil bidra til at vi kan være en sterk og engasjert støttespiller for våre kunder, samarbeidspartnere og lokalsamfunn også i tiden som kommer, avslutter Troelsen.

SpareBank 1 Nordmøre


  • SpareBank 1 Nordmøre har sitt primære markedsområde i Møre og Romsdal. Konsernet er totalleverandør av produkter og tjenester innen finansiering, leasing, sparing og plassering, forsikring, betalingsformidling rådgivning og regnskapstjenester. Banken har kontorer i kommunene Trondheim, Smøla, Surnadal, Kristiansund, Averøy, Hustadvika, Molde og Ålesund.
  • Konsernet består av morbanken, og 78 prosent av SpareBank 1 Økonomipartner. Konsernet har 225 ansatte, og nærmere 60.000 kunder. Forretningskapital per 31.03.25 er 40,5 milliarder kroner.


Du vil kanskje også lese

– Det beste årsresultatet i bankens 190-årige historie Borettslagsprisene steg 5,2 prosent i fjor og ventes videre opp i 2025 Default ThumbnailFlere blir psykisk sykere i jobb i Møre og Romsdal Illustrasjon av sinna norsk sjåfør. KI-generert bilde fra Gemini+Bilister fra Møre og Romsdal er blant de hissigste i landet

Linker

Tips oss
Ditt abonnement
Registrer/logg inn

Redaksjonen

Daglig leder
Charles Hagen Williamsen
Tlf: 90938312

Marked

Markedsansvarlig
Charles Hagen Williamsen
Tlf: 90938312

Følg oss

  • Email
  • Facebook
KSU 24/7 arbeider etter reglene for god presseskikk i Vær varsom-plakaten. Mener du at du er rammet av urettmessig omtale, oppfordrer vi det til å kontakte redaktøren.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. Utvalget behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål. Adresse: PFU, postboks 46 Sentrum, 0101 OSLO, Telefon: 22 40 50 40, epost: pfu@presse.no.

KSU 24/7 har forpliktet seg til å følge Redaktørplakaten. Plakaten sier blant annet: «Redaktøren skal fremme fri informasjonsformidling, og en åpen, redelig og sannhetssøkende journalistikk.  Det er redaktørens ansvar å sørge for et tydelig skille mellom fakta og meningsinnhold, og at det klart fremgår hva som er redaksjonelt innhold og hva som er kommersielt materiale.»
KSU-logo
KSU 24/7 © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no