• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
KSU 24/7

Lyden av Nordmøre

  • Bli abonnent
  • Aktuelt
  • Natur
  • Næringsliv
  • Kultur
  • Sport
  • Podkast
  • Radioprogram
  • Radiobingo
Meny
  • Aktuelt
  • Kultur
    • Musikklikar
    • Grønne løker
    • Lokalhistorie fra Nordmøre
  • Natur
  • Næringsliv
  • Sport
    • Mørkeblått blod
  • Radiobingo
  • Podkast
  • Debatt
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Lytte på radio
  • Tips oss
  • Kontakt oss
  • Annonsering
  • Personvern
  • Salgsvilkår
DEBATT
4 minutter lesetid

Skoleverket har bortlæringsvansker

Skolen har bortlæringsvansker mener Marit Knutsdatter Strand og Jenny Klinge, stortingsrepresentanter for Senterpartiet
Marit Knutsdatter Strand og Jenny Klinge, Stortinget for SP
Publisert: 12 mai, 2025 09:46
Oppdatert: 12 mai, 2025 09:46

Det stadige fokuset på såkalte lærevansker hos elever må vris over mot de bortlæringsvanskene som skolesystemet sliter med.

Omfanget av diagnoser og lærevansker hos elevene er lett å vise til som problem. Det kan gjelde alt fra dysleksi og ADHD til Aspergers syndrom. Vi vil peke på feila i systemet framfor elevene og lærerne. Realiteten er at skolesystemet har vansker med å motivere og lære bort også til unger som ikke har lærevansker.

Saken fortsetter etter annonsen

Mange lærere gjør en fantastisk innsats for elevene innenfor de rammene som fins. Likevel er det på tide å slå et slag for å sprenge de trange rammene som preger undervisninga og skolehverdagen til elevene, og særlig de minste elevene.

Unger er ikke maskiner i en produksjonslinje. De er individ som modnes, utvikles og lærer i ulikt tempo og i rykk og napp. I en Dysleksi-Norge-rapport kommer det fram at mange får diagnosen dysleksi for seint, at lærere veit for lite om hvordan de skal tilrettelegge for best mulig læring og at støtta rundt er for liten til å få fulgt godt nok opp.

Bedre undervisning etter prinsippet om universell utforming er viktig. Elever lærer på ulike måter og i ulikt tempo, og det må skolen ha rom for. Og alle elever, inkludert de såkalte skoleflinke som sitter stille storparten av tida, vil tjene på mer varierte undervisningsformer.

Skolen må sørge for at unger med ulike utgangspunkt og ulike styrker, uansett diagnoser eller ikke, får utvikle potensialet sitt. Da må skolen i større grad tilpasses hvordan unger generelt lærer best, som gjennom lek og mer praktisk tilnærming, i tillegg til tilpassa undervisning når det trengs.

I boka «Lek og læring i et nevroperspektiv» av Charlotte Lunde og Per Brodal kommer det fram at måten skolen er innretta på trolig fører til mer uhelse. Det påfører jevnlig stress og kontroll gjennom standardiserte tester som ikke er til elevens beste. Som det står i boka, side 31: «Livet er ikke en lek, men barndommen bør inneholde mer lek hvis ikke ungdomstiden skal bli en dans på nevroser.»

Forfatterne slår fast på side 97 at: «Hvis eleven føler seg utrygg og stresset i læringssituasjonen, vil all oppmerksomhet rettes mot å «overleve» – å unngå ydmykelse, nederlag og tap av kontroll – fremfor å være åpen og utforskende overfor det nye og ukjente.»

Vi i Senterpartiet har engasjert oss i debatter om alt fra kjønn og gutter i skolen, til overdreven testing og byråkrati, og er glade for at Stortinget før jul i fjor gikk inn for å redusere nettopp testinga i skolen. Nasjonale prøver blir endra til læringsstøttende prøver og fjerna i 9. klasse. Det er også kommet penger til flere fysiske bøker, mer praktisk læring og uteundervisning. Dette er viktige steg i rett retning.

Saken fortsetter etter annonsen

Vi ønsker at første klasse skal være et skoleforberedende år, med fokus på fysisk aktivitet, frilek, læring gjennom lek og praktisk estetiske fag. Kvaliteten i undervisningen må heves innenfor dagens timetall i skolen, og timeplanfestet frilek må innføres på småtrinnet. Det bør også være en lav terskel for utsatt skolestart i grunnskolen.

Altfor mange unge faller utenfor arbeid – eller kommer aldri i arbeid. Det er flere årsaker til dette, men vi må gjøre noe med hvordan skolehverdagen er forma fra første klasse av for å få flere til å mestre arbeids- og voksenlivet.

Skoleverket med sine bortlæringsvansker og trange rammer for naturlig utfoldelse og utvikling må rett og slett få hjelp til å fungere bedre.

Av Marit Knutsdatter Strand og Jenny Klinge, Stortingsrepresentanter for Senterpartiet

Du vil kanskje også lese

Ny rektor ved Kristiansund voksenopplæring VG1 elektrofag (ca. 55 elever) fra Kristiansund videregående skole på aktivitetsdag hos Neas på Løkkemyra i Kristiansund. Foto: Steinar Melby, KSU.NOStor konkurranse om fagfolk – Jeg er ingen trubadur, skjønner du? Jeg er ELG! Vi styrker barnehage og SFO for barnefamiliene!

Linker

Tips oss
Ditt abonnement
Registrer/logg inn

Redaksjonen

Daglig leder
Charles Hagen Williamsen
Tlf: 90938312

Marked

Markedsansvarlig
Charles Hagen Williamsen
Tlf: 90938312

Følg oss

  • Email
  • Facebook
KSU 24/7 arbeider etter reglene for god presseskikk i Vær varsom-plakaten. Mener du at du er rammet av urettmessig omtale, oppfordrer vi det til å kontakte redaktøren.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. Utvalget behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål. Adresse: PFU, postboks 46 Sentrum, 0101 OSLO, Telefon: 22 40 50 40, epost: pfu@presse.no.

KSU 24/7 har forpliktet seg til å følge Redaktørplakaten. Plakaten sier blant annet: «Redaktøren skal fremme fri informasjonsformidling, og en åpen, redelig og sannhetssøkende journalistikk.  Det er redaktørens ansvar å sørge for et tydelig skille mellom fakta og meningsinnhold, og at det klart fremgår hva som er redaksjonelt innhold og hva som er kommersielt materiale.»
KSU-logo
KSU 24/7 © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no