Skal teste ut elektriske busser i Kristiansund

Fram Buss

Hva skal til for at du velger å la bilen stå?

Trege busser med dieselmotor og med få passasjerer om bord er hverken miljøvennlig eller attraktivt.

Elektriske busser, hyppige avganger og park and ride-løsning kan bli framtiden.

Fylket skal nå teste ut ideen i Kristiansund.

Fylkesordfører Jon Aasen var ordstyrer for et dialogmøte om pilotprosjektet i Kristiansund tidligere.

Møre og Romsdal fylkeskommune og Kristiansund kommune har et felles ønske om å bedre bymiljøet, redusere klimagassene og å få flere folk til å reise kollektivt.

Sammen har vi etablert et pilotprosjekt for å finne ut hvordan vi kan få til alt dette på en gang.

Fylkeskommunen med fylkesordfører Jon Aasen i spissen, inviterte nylig til et dialogseminar. Både reisende, leverandører av buss og busstjenester og politkere møtte opp.

Tall fra 2014 viser at kun tre prosent av alle personreiser skjer med kollektivtransport. I snitt er det 4,4 personer om bord i hver buss, og drivstofforbruket per passasjer er om lag 0,68 liter per mil. Dette er høyere enn ved bruk av moderne biler.

– I dag bruker alle bussene dieselmotor. Overgangen fra diesel til for eksempel biogass er et klimatiltak. Hvis vi går fra diesel til elektrisitet, har vi også et godt miljøtiltak. Vi slipper både eksos og støy fra forbrenningsmotoren, noe som vil bedre bymiljøet, sier seksjonsleder i Møre og Romsdal fylkeskommune, Bengt Endreseth.

Må gjøre det attraktivt å ta bussen

– Skal vi få flere til å bruke kollektivtransport, må tilbudet være mye mer attraktivt enn det er i dag, sier Endreseth.

– I prosjektet skal vi kople elbussene sammen med en park and ride-løsning til og fra bysentrum. Det må også være små shuttle-busser som går ofte nok til at folk velger å la bilen stå. Bussene må i tillegg være universelt utformet og må ha plass til sykler.

Byplanleggeren i Kristiansund skal inn og se på hvordan busstilbudet kan bli tilpasset behovene til folk som går og sykler i byen.

Fylkeskommunen jobber nå med finansieringen.