Rekordsalg i sommervarmen for Tingvoll ull

Å selge ullgensere i tropevarmen som lå over Nordmøre i juli, er nesten som å prøve å selge sand i Sahara – men Rose Bergslid klarte det likevel med salgsrekord!
Ullprosjektet på Brekka: Lokale sauer, sterke tradisjoner og bærekraft på catwalken
Det er blitt litt overskyet over Nordmøre, men på terrassen i Vågbø er stemningen lys. Her sitter Rose Bergslid ved gården Brekka, hvor fem generasjoner har holdt hjulene i gang siden 1856. I nyere tid har hun og bedriften Tingvoll ull satt lokal utnyttelse av ull i høysetet – med stadig økende interesse både lokalt og nasjonalt, sier Rose til KSU 24/7s Vanessa Hagen Williamsen:
Fra melk til ull: En ny giv for gården
Etter mange år med melkekuer på gården, la Rose i gang med et samarbeidsprosjekt for å gi bedre utnyttelse og verdi til naturlig farget ull fra sauer i nærområdet. Det lokale engasjementet startet allerede i 2019, da Tingvoll ull arrangerte sin aller første strikkekonkurranse – med tilhørende catwalk. Oppgaven var å designe et gensermønster inspirert av bedriftens logo, og vinneren ble «Vilja»-genseren, som fortsatt pryder mange skuldre på Nordmøre.

Catwalk og kystkultur ga klassikere
Senere ble konkurransen arrangert på nytt – denne gangen med kystkultur som tema. Det resulterte i bestselgeren «Olve»-genseren, kjent for sitt karakteristiske mønster tegnet av professor og tekstilekspert Ingunn Grimstad Klepp. Professor Klepp har også vært sentral i bærekraftsforskning og i prosjekter på Tingvoll.
Barnegenser og sirkulær tenkning
Et spesielt tegn på bærekraft står barnegenseren «Oppatt» for. – Navnet betyr jo «om igjen», for den kan brukes og arves videre i generasjoner. Når genseren til slutt er utslitt, kan garnet legges i blomsterbedet for å gi næring til jorda – helt uten avfall, forklarer Rose stolt.
Alt kjernen i bedriften handler om bærekraft og «ingen ting går til spille». Dette er rene naturprodukt, og all ull brukes. Det som ikke blir gensere havner ikke i søpla! Kirsty McKinnon lager for eksempel luer og filteprodukter som gryteunderlag, sitteunderlag og yogamatter av restegarn.


Sporbarhet fra bonde til genser
Det unike hos Tingvoll Ull er at kunden kan følge produktet fra beite til ferdig plagg – og bondens navn er festet på genseren. Ulla vaskes, sorteres og spesialmerkes med navnelapper – så vet du om genseren kommer med garn fra Eystein Opdøl fra Renndølsetra i Innerdalen, Kristin Sørheim eller Lars-Erling Koksvik fra Tingvoll for eksempel.
Tingvoll ull samarbeider også med andre lokale aktører som S. Kane design som produserer merkelapper av skinn for logoen og Møre bånd & vev som lager lappene til innsiden av genserne med informasjon og vaskeråd.
Fra lokal suksess til nasjonal oppmerksomhet
Genserne skaper stadig vekst og oppmerksomhet. Jon Almås har brukt «Olve»-genseren på TV, og landbruksministeren har vært på besøk og latt seg imponere over engasjementet. Og salgsrekorder settes – selv på varme sommerdager.
Gårdsbutikken er åpen hver dag fram til 9. august. Etter det skal Rose Bergslid planlegge åpningstider for resten av året med Tingvoll ost og Tingvoll sider slik at både fastboende og turister kan ta runden.




