Kristiansund kommunes Avdeling for utvikling og digital innovasjon(AUDI) har lenge jobbet med prosjektet Påkobla hjelpemiddel.
– Påkobla er et ganske stort lager- og logistikksystem for hjelpemiddelformidling. Systemet er blant annet integrert med Navs systemer og sørger for at alle får de hjelpemidlene de har krav på og behov for, sier AUDI-leder Erik Ingebrigtsen.
Det viste seg etter hvert at de behovene Kristiansund kommune hadde var noe de hadde til felles med mange andre kommuner, og blant annet har nå Bergen og Molde tatt i bruk systemet.
Etter hvert skal alle inviteres inn
Gjennom et samarbeid med KS Digital skal nå løsningen skaleres opp, slik at hele landet kan benytte seg av Påkobla.
– Rundt 10 prosent av en kommunes innbyggere har behov for hjelpemidler, så det er ganske mange mennesker som etter hvert vil bli berørt av dette systemet. Påkobla sikrer rett og slett at folk får det de har behov for. Saksgangen blir enklere for alle når de jobber i det samme systemet, sier leder Erik Ingebrigtsen til KSU 24/7.
Systemet skal nå kvalitetssikres av KS Digital sammen med Kristiansund kommunes utviklere i AUDI.
– Fem kommuner skal nå inn i den prosessen, og de er kjempegira. Til disse kommunene skal vi nå lage et veldig godt opplæringsopplegg, avslutter Ingebrigtsen.
Hør mer om prosjektet fra leder Erik Ingebrigtsen:
Merete Blisten fra KS Digital er svært begeistret for produktet som Kristiansund kommune har utviklet:
Kristiansund kommune har en informativ artikkel om Påkobla, som kan leses her.