Opprop krever oppstart av E39 Betna – Stormyra i 2019

E39 Betna–Stormyra er en samlet utbygging av tre strekninger som vil gi 26 km ny veg med gul midtlinje. Det blir sju minutter kortere reisetid mellom Møre og Romsdal og Trøndelag. Prosjektet er en del av utbedringen av E39 mellom Kristiansand og Trondheim. Illustrasjonskart: Statens Vegvesen.

Felles opprop fra ORKidé – Nordmøre Regionråd og Orkdalsregionen

Hovedferdselsåra mellom Møre og Trøndelag må nå rustes opp for å tåle den kraftige
trafikkveksten vi har sett. Regionråda for Orkdalsregionen og Nordmøre krever derfor
oppstartsbevilgning for E39 Betna –Stormyra i statsbudsjett for 2019, slik
handlingsprogrammet også er fastsatt (HP 2018-2023).

Prosjektet er for lengst gryteklart, og ligger i vedtatt NTP inne med full-finansiering og
gjennomføring i perioden 2018-23. Reisetidsgevinsten er beregnet til 7 minutter. BetnaStormyra opplever vedvarende sterk trafikkvekst, med over en dobling siden 2008.
Sør-Trøndelag – og Møre og Romsdal fylkeskommuner har over lang tid bekreftet sitt
engasjement for strekningen, og i samarbeid vært inne med forskottering av to
delstrekninger i korridoren, som allerede er utbygd. Sist på strekningen Høgkjølen –
Harrangen, som ble åpnet høsten 2015.

E39 Betna – Stormyra har i dag strekningsvis svært dårlig standard, både i kurvatur og
bredde. Sterk trafikkvekst og store standardsprang vil skape ytterligere ulykkesrisiko dersom prosjektet ikke realiseres raskt. Myke trafikanter og særlig skolebarn er en utsatt gruppe, og i påvente av ny vei har ikke dagens vei noen prioritet for trafikksikkerhetstiltak. Det er over 26 kilometer uten veibredde som tillater gul midtstripe, og mange flaskehalser skaper daglig farlige situasjoner og utfordringer i trafikkavviklingen.

Hele strekningen er nå for lengst detaljregulert og er tilrettelagt for sammenhengende
utbygging i tråd med NTP. Prosjektet lå inne i Handlingsprogrammet for riksvei 2014-17 med oppstart allerede i 2016, og det vil være uforsvarlig å utsette prosjektet ytterligere. Den høye andelen med tungtrafikk bekrefter strekningens betydning for næringstransporten i aksen mellom Mørebyene og Trondheim og forsterker den store samfunnsnytten en utbygging av strekningen Betna – Stormyra vil medføre.