Gjennom årets 10 første måneder har Volvo solgt 526.062 biler på verdensbasis. Det er 14 prosent mer enn i samme periode i 2017, melder selskapet. I fjor satte de salgsrekord med totalt 571.577 biler, en rekord Volvo er sikre på vil bli slått i år.
Bestselgende modell er XC60 med drøyt 150.000 biler, på nivå med i fjor, mens det er den nye XC40 som er levert i vel 58.000 eksemplarer, som gjør den store forskjellen.
I Norge er merket nummer fem på merkestatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken med 9140 biler, tre prosent mer enn i fjor. Også her er XC60 mest populær.
Kjempefall for Audi
Audi solgte 32.150 biler i Europa i oktober, det er mer enn en halvering sammenlignet med samme måned i fjor.
Årsaken er, ifølge en pressemelding fra selskapet, at de holder på å fase ut eldre modeller som en følge av de nye WLTP-målereglene.
– Vi har nær doblet antallet typegodkjenninger den siste måneden. I løpet av året regner vi med å kunne tilby våre kunder en fullverdig modellrekke igjen, sier Bram Schot, midlertidig styreformann i Audi AG.
Han legger til at de tror totaltallet for hele året globalt sett vil ligge på nivå med 2017, blant annet hjulpet av en vekst på nær 15 prosent i Kina.
Ladbar E-klasse
Mercedes-Benz lanserer en ny versjon av E-klasse ladehybrid. Den skal ha en elektrisk rekkevidde på mer enn fem mil og blir tilgjengelig både som diesel- og bensinhybrid.
– Vi har tidligere hatt stor suksess med våre plugin hybrider, og når vi nå introduserer et stasjonsvognalternativ for E-Klasse i kombinasjon med diesel, ligger alt til rette for videre suksess, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.
Elmotoren er integrert i drivlinjen og leverer 90 kilowatt og 440 newtonmeter fra start. Sammen med forbrenningsmotorene gir det E 300 e og E 300 de en systemeffekt på over 300 hestekrefter og 700 newtonmeter. Akselerasjonen fra null til hundre kilometer i timen skal ta mindre enn seks sekunder. Oppgitt forbruk er mellom 0,16 og 0,21 liter per mil.
Sedanversjonen med bensinmotor har en startpris på 550.000 kroner. Stasjonsvognen, som har en dieselhybrid, starter på 605.000 kroner.
Elektrisk Harley-Davidson
Fra starten av 2019 kan man forhåndsbestille Harley-Davidsons første elektriske motorsykkel, som skal komme på markedet i løpet av neste år.
Selskapet kaller prosjektet LiveWire, og det ble påbegynt i 2014. Planen er at Harley-Davidson skal ha en full modellrekke av el-motorsykler i 2022.
Sykkelen skal bygges på en aluminumsramme og ha justerbare dempere. Motoren monteres lavt i ramma og skal gi fra seg en lyd som øker i takt med farten.
Bremseskivene foran har en diameter på 300 millimeter, og sykkelen kommer med ABS og antiskrenssystemer. Sju forskjellige kjøreprogrammer er tilgjengelig, fire satt av fabrikken og tre som man kan sette opp etter eget ønske.
Batteriets størrelse sier Harley Davidson ingenting om, men forteller at det skal kunne hurtiglades. Ytelser og prestasjoner er heller ikke offentliggjort, det er ventet at det vil skje i januar.
Innstegs-SUV fra Lexus
– Vi har et nybilmarked i Norge der elbilfordelene er så rause at enkelte kjøpere føler det blir vanskelig å velge noe annet, selv om de ønsker seg frihet fra lading og rekkeviddeangst. Miljøfordelene med en hybridelektrisk crossover-SUV som egner seg godt for både småkjøring og langturer, kombinert med denne lave prisen, vil gi dem større valgfrihet, sier Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen.
Bilen han sikter til, er Lexus UX 250h, en crossover-SUV som kommer til Norge i mars 2019. Den norske importøren har priset bilen til 385.000 kroner. UX 250h er utstyrt med en hybridmotor som har en samlet effekt på 178 hestekrefter, og den kan leveres med firehjulstrekk. Da er startprisen 425.000 kroner.
Modellen plasserer seg under SUV-ene RX og NX i Lexus-hierarkiet.