Regjeringen har foreslått et totalforbud mot å berøre mobiltelefonen under bilkjøring, med unntak av når den er plassert i en godkjent holder.
Forslaget har møtt sterk motstand fra Norges Automobil-Forbund (NAF), som mener at reglene risikerer å bli urimelige og lite praktiske.
Strengere regler på vei
I dag er det allerede ulovlig å bruke håndholdt mobiltelefon bak rattet. Regjeringens nye lovforslag tar dette et steg videre ved å forby enhver berøring av mobilen, med mindre den er fastmontert i en holder. NAF støtter målet om å redusere uoppmerksomhet i trafikken, men pressesjef Ingunn Handagard advarer mot det hun kaller «fartsblindhet» i tiltakene.
– Du kan ta imot en bolle fra sidemannen, men ikke flytte telefonen fra ladeplaten til setet. Et slikt forbud går på tvers av hva folk oppfatter som rimelig og rettferdig, sier Handagard.
Politiet får det enklere – bilistene betaler prisen
NAF peker på at et totalforbud vil gjøre det enklere for politiet å håndheve reglene, men frykter at konsekvensene blir urettferdige for bilistene. Hvis forslaget vedtas, kan man risikere en bot på hele 10 450 kroner bare for å berøre telefonen utenfor mobilholderen.
– Kombinasjonen av totalforbud og stadig høyere bøter kan undergrave respekten for regelverket, sier Handagard. Hun mener at lovgivningen må være balansert og praktisk, slik at bilister ikke blir lovbrytere av små handlinger som å justere mobilen eller bilens touchskjerm.
Ulik behandling av touchskjermer
NAF ønsker også bedre samsvar mellom reglene for bruk av mobiltelefon og bilens touchskjerm. I dagens lovforslag er det uklart hvor mye betjening som skal tillates på fastmontert mobil og touchskjermer. Handagard understreker at enkel betjening av skjermene må være tillatt uten å skape juridiske problemer.
– Reglene må være slik at folk kan utføre nødvendige operasjoner uten å bli straffet, sier hun.
Høye bøtesatser – effektivt eller ikke?
Bøtene for brudd på mobilreglene har allerede nådd rekordhøyder, med 10 450 kroner som standardbeløp. NAF har tidligere kritisert de stadig økende bøtesatsene og etterlyst dokumentasjon på deres effekt på trafikksikkerheten. Organisasjonen mener flere trafikkontroller og synlig politi på veiene vil ha større innvirkning enn strenge regler og høye bøter.
Hva skjer videre?
Lovforslaget er sendt ut til høring, og debatten om mobilbruk i bil ser ut til å intensiveres. NAF oppfordrer regjeringen til å finne en balansert løsning som både ivaretar trafikksikkerheten og respekterer bilistenes praktiske behov.