Hver tredje nordmann synes den teknologiske utviklingen går så fort at det er vanskelig å henge med, og hver fjerde nordmann mener ulik tilgang på teknologi skaper er økt klasseskille i samfunnet vårt.
På toppen av dette svarer hver fjerde person under 29 år i Norge at de nå føler seg mer ensomme på grunn av digitaliseringen som har skjedd i deres liv.
Tallene i er fra Elkjøps årlige undersøkelse av digitalt utenforskap.
Resultatet fra den norske delen av årets undersøkelse er urovekkende:
- 18% av Norges foreldre sier barna deres har opplevd diskriminering, mobbing eller utestenging i forbindelse med online gaming.
- 42% av Norges foreldre synes det er krevende å ha oversikt over barnas digitale liv.
- 24% av unge under 29 år sier digitaliseringen gjør de mer ensomme.
- 31% synes teknologien er blitt så utfordrende at det er vanskelig å henge med.
- 25% mener den teknologiske utviklingen skaper økt klasseskille.
- 19% er bekymret over å miste jobben til kunstig intelligens.
Som stor leverandør av digitale produkter prøver selskapet, som er eid av britiske Currys, å hjelpe til med sitt og 2017 ble derfor Elkjøpfondet etablert.
Det har som sitt øverste mål å gjøre hverdagen litt enklere for de som ikke har råd, tilgang eller kunnskap nok til å bli med på digitalisering av samfunnet, og siden starten har fondet delt ut over fem millioner kroner til lag og foreninger i Norge som hjelper folk som på ulike måter strever med teknologi.
Nå er Elkjøp på jakt etter flere gode formål. Denne gangen skal de gi ut én million kroner for å bekjempe digitalt utenforskap.
De ser fram til mange gode og kreative søknader, og du kan lese mer om hvordan du søker om midler fra fondet her.
Husk å søke innen fristen som er satt til 6. januar 2025.