VG skriver i dag at Møreaksen er en av 15 veiprosjekter som står i fare for ikke å bli bygget. Årsaken er en stor kostnadsøkning.
Oslo Economics har på oppdrag fra Entreprenørforeningen for bygg og anlegg og Veidekke laget en rapport som viser til at prislappen på veiprosjekter i snitt har blitt 40 prosent dyrere gjennom planleggingsfasen.
Møreaksen fra Ålesund til Molde, tvers gjennom Molde sentrum er nevnt som ett av prosjektene som står i fare.
«Selv om NTP skulle bli tidenes satsing på samferdsel målt i nominelle kroner, er det usikkert om midlene vil gi de planlagte kilometer vei, eller om deler av planen vil spises opp av kostnadsøkninger», skriver Oslo Economics i rapporten.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier til avisen at han over lang tid har vært bekymret for kostnadsøkningen i veiprosjekter.
– Rapporten viser en stor kostnadsvekst. Men det er flere faser i et prosjekt. Fra man begynner å utrede et prosjekt, ser man en kostnadsøkning på rundt 40 prosent. Men der man blir ferdig på plansiden, er kostnadene under kontroll. Kostnadsøkningene skyldes blant annet lokale krav og at prosjektene utvikler seg i en mer ambisiøs retning, sier han til VG.
Les hele saken fra VG her.
Du kan lese om alternativet, Romsdalsaksen her.