I tilknytning til verdens HMS-dag i april i år, foretok Frei ungdomsskole en inneklimakartlegging sammen med elevene ved skolen.
Elevene ved Frei ungdomsskole vurderte sin egen skoles inneklima slik:
I klasse 8C på rom 802 opplyser 21 av 22 elever at de opplever at klasserommet har dårlig luft. Elevene forteller videre at de plages med dårlige stoler.
8A rapporterer fra rom 801 at de plages med ubehagelig lukt i rommet. Elevene forteller videre at de får vondt i ryggen av vonde stoler. Dermed blir det vanskelig å følge med i timen, forteller de.
8B forteller også om dårlig luft i klasserommet. Hele 18 av 25 elever beskriver at de ofte opplever luften i klasserommet som dårlig.
Samtlige av elevene i klasse 9A på rom 903 opplever en ubehagelig trekk i klasserommet. I dette rommet oppleves også solstrålingen som ubehagelig av alle som svarte. Mer alvorlig er det at gummikuler fra kunstgressbanen ved skolen påvirker lufta, både i klasserommet og gangen utenfor.
Av niendeklassingene, som lærer i klasserom 904, opplever 12 av 21 trøtthet i rommet. Syv elever forteller at de ofte opplever luften i klasserommet som dårlig. Ni elever sier de gjør det samme av og til.
I klasse 9B, som rapporterer fra rom 402, opplever 19 av 24 ofte at luften er dårlig. I dette er behovet for vinduslufting meget stort.
9C sitter i rom 901. Cirka halvparten av elevene opplever ofte dårlig luft. 12 av eleven opplever trøtthet når de skal lære. Elevene opplever lufta i klasserommet som tørr, og det rapporteres om mye maur ved vinduet bakerst i rommet.
Hos 10A i rom 1001 opplever 28 av 29 elever elevtrøtthet.
22 elever forteller om ofte dårlig luft i klasserommet. I dette klasserommet forteller 17 av elevene at de også opplever støv og partikkelplager.
10B har svart som en enhet. Fasiten for rom 1003 er ofte ubehagelig solstråling, ofte dårlig luft og ofte ubehagelig lukt. Elevene forteller om et stort behov for vinduslufting. Rommet trenger også persienner.
10C i rom 1102: alle melder om ubehagelig solstråling. 19 elever blir trøtte i rommet.
10C rapporterer også fra skolens gymsal. Der meldes det om maur i jentedusjen.
Eleven i 10A,B,C rapporterer samlet fra skolens sløyd.
I sløyden er det mye støv, men elevene opplever ikke uutholdelige forhold, skriver de. I sløyden lufter de med vindu og dører i nesten alle timer.
Naturfag-amfiet og Naturfag lab’en oppfattes som ok av elevene. I disse to rommene er det kun to elever samlet som opplever trøtthet når det undervises.
– Viktig med godt inneklima
– Det er viktig for oss at elever og voksne opplever et godt inneklima, skriver Gunn Otnes rektor på Frei ungdomsskole i en kommentar til KSU 24/7.
– Mange skoler foretar kartlegging ved å spørre de voksne vedrørende inneklima, men vi har valgt å foreta en undersøkelse ved å spørre elevene, og Elevrådet vil være en sentral aktør i det videre oppfølgingsarbeidet, opplyser rektoren.
– Datainnhenting ble gjort i april. Oppsummering av undersøkelsen ble fullført medio juni, og vi er klare til videre behandling i skolens organer i inneværende semester. For å innfri kravene ved tilsyn fra fylkesmannen må kravene i forskrift for miljørettet helsevern i skole og barnehage være innfridd.
– Derfor skal virksomheten ha et oppegående internkontroll/ kvalitetssystem som dokumenterer elevenes inneklimaforhold, avslutter rektoren.