I 2010 lanserte samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim, med formål å knytte næringslivet og tilhørende bo- og arbeidsregioner tettere sammen, ved å fjerne de største flaskehalsene langs kysten – fergene. I vårt fylke omfatter Fergefri E39 strekningen fra Breivika i Ålesund til Bolsønes øst for fergeleiet i Molde.
Denne delen av Fergefri E39 er kalt Møreaksen, og er delt i to trinn. Trinn 1 gjelder E39 Vik-Molde (fjordkryssingen), mens trinn 2 er E39 Ålesund-Vik. Målet er at hele strekningen Ålesund-Molde skal ferdigstilles samtidig. Siden trinn 1 har en byggetid på 10 år mens trinn 2 tar 4 år, må byggingen av trinn 1 derfor starte 6 år tidligere enn trinn 2.
Trinn 1 E39 Vik-Molde var i forrige NTP høyt prioritert. Men dagens regjering flyttet hele E39 Ålesund-Molde til en utviklingsportefølje, uten planleggingsmidler. At planleggingen likevel fortsatte ble av enkelte sett på som greinalaust. Nå når planleggingen stort sett gjelder trinn 2 er imidlertid protestene forstummet. Hvorfor?
Ålesund Høyre er uenig i at trinn 1 på Fergefri E39 Ålesund-Molde skal påbegynnes først. De mener byggingen må starte i Breivika, og hevder feilaktig at trafikken er størst der. ÅDT for 2023 viser at trafikken øst for Breivika på E39 var 11.500. Parallelt går en vei med ÅDT 1.500. Samlet var trafikkmengden øst for Breivika i Ålesund 13.000 kjøretøy på en gjennomsnittlig dag i 2023.
Øst for fergeleiet i Molde mot Bolsønes på E39 var ÅDT i 2023 i overkant av 15.000. I tillegg går Frænavegen parallelt, med ÅDT på mellom 5.000 og 6.000. Samlet var trafikkmengden øst for fergeleiet i Molde sentrum godt over 20.000 kjøretøy på en gjennomsnittlig dag i 2023.
Om byggingen av Fergefri E39 Ålesund-Molde skal starte i den enden der trafikken er størst, så er svaret entydig. Byggingen må starte i Molde. Noe alle som mener at trafikkmengden skal være avgjørende opplagt må være enig i. Det muliggjør også samtidig ferdigstillelse av hele strekningen Ålesund-Molde. Trafikken i Molde er jo mer enn 1,5 ganger så stor som i Ålesund.
Ålesund Høyre mener at Fergefri E39 må bygges ut mellom fergene først, fjordkryssingene må utsettes. Planene for å flytte fergeleiet ut av Molde sentrum er nærmere 50 år gamle, og det har versert ulike lokaliseringer for ny fergekai. Men utbyggingen av Molde har etter hvert gjort flere av disse lokaliseringene uaktuelle. Allerede før Fergefri E39 ble lansert var eksempelvis Reknes uaktuell.
Den mest aktuelle lokaliseringen av nytt fergeleie vekk fra Molde sentrum er Mordalsvågen, hvor fergeleiet for fergen til Otrøya ligger. Om man prioriterer veiene mellom fjordene så gjelder jo det også veien til fergeleiet i Molde. Utsettes eller stoppes fergefrie fjordkryssinger vil flytting av fergeleiet ut av Molde sentrum bli tvingende nødvendig. Spesielt når det planlegges to fergebåser og økt trafikk. Å prioritere veiene mellom fergekaiene vil da bety prioritere flytting av E39 til Mordalsvågen, en vei både til fergene til Otrøya og Vestnes. Faktisk går også en stor del av veien til fergen til Gossen der.
Etter at Sunnmøre har fått store fergeavløsningsprosjekter som Eiksundtunnelen og Nordøyvegen finansiert med hjelp av statlige midler, prioriterer Ålesund Høyre nå veiene mellom fjordene på Sunnmøre. Tilsvarende store fergeavløsningsprosjekter har man fått på Nordmøre, som KriFast og Atlanterhavstunnelen. Det finnes ingen slike fergeavløsningsprosjekter med statlig støtte i Romsdal.
Mener Møre og Romsdal Høyre at denne skjevfordelingen i fylket bør forsterkes? Mener de at Aukra og Otrøya skal forbli uten fergefri fastlandsforbindelse, og at kryssingen av Romsdalsfjorden fortsatt skal foregå med ferge? Hvor skal i så fall fergeleiet i Molde flyttes?
De som bedriver lobbyvirksomhet for å stoppe Møreaksen/Fergefri E39 Ålesund-Molde, hevder det er viktigere å prioritere Eksportveien E136 Ålesund-Dombås. De unngår behendig å nevne at trinn 2 på Møreaksen omfatter også Eksportveien mellom Ålesund og Vestnes. Videre på Eksportveien E136 gjennom Romsdalen mellom Horgheim og Bjorli var ÅDT i 2023 på 1.634 kjøretøy.
Trinn 1 på Møreaksen avløser tre ulike fergesamband. Fergen Vestnes-Molde på E39 hadde i 2023 ÅDT på 2.499. Fergen mellom Mordalsvågen og Otrøya hadde ÅDT på 565, mens fergen mellom Hollingsholm og Aukra hadde ÅDT på 1.097. Samlet trafikk for fergene på fjordkryssingen av Møreaksen var i 2023 dermed totalt 4.161 på en gjennomsnittlig dag.
Trafikken på fergene som avløses med trinn 1 på Møreaksen er altså mer enn 2,5 ganger så stor som trafikken på Eksportveien gjennom Romsdalen. Det på tross av at E136 Eksportveien er døgnåpen og gratis, mens fergen på E39 ikke er gratis, og fergene er stengt for ombordkjøring minst 85% av tiden.
Veiene mellom fjordene er ikke viktigere enn over fjordene. Heller tvert imot. De største flaskehalsene er uomtvistelig fergene. Ferger er dessuten et evigvarende pengesluk, selv om veiene for det meste er stengt. Noe de årvisse fergeopprørene gir en påminnelse om. Meningsmålingene viser at folket ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier. Veier stengt med bom 85% av tiden utgjør en destruktiv distriktspolitikk.
Fergene Vestnes-Molde bruker enormt mye strøm hvert år. Når disse blir avløst av Møreaksen vil store mengder strøm bli frigitt, selv når en trekker fra strømforbruket fra tunnelen og elbilene som må kjøre litt lenger. I tillegg kommer strømmen frigitt fra de andre to fergestrekningene. På toppen av dette er Vestnes-Molde også blant de fergestrekningene i Norge med størst miljøutslipp.
Når fergene forsvinner blomstrer lokalsamfunnene og regionene, med en ny vår når bompengeperioden er over. Fergeavløsningsprosjekter er framsynt samferdselspolitikk på ufattelig mange nivåer, med enorme positive ringvirkninger. Møreaksen vil gi en helt ny virkelighet for hele Møre og Romsdal. For å sitere en nettkommentar:
«Fergefri E39 vil være en gamechanger for vår region. Det å fjerne flaskehalser som fergesamband og sikre fastlandsforbindelse for Aukra og Midsund gir nye muligheter for vekst, bosetting og næringsliv. En døgnåpen, pålitelig infrastruktur langs kysten er avgjørende for å skape dynamiske og robuste lokalsamfunn – en investering i fremtiden!»
For de som ikke ønsker å reise gjennom en undersjøisk tunnel på Møreaksen finnes en gratis oversjøisk omkjøringsmulighet via fergen Brattvåg-Dryna. Da vil reisetiden Ålesund-Molde omtrent tilsvare tiden med dagens raskeste trasé. De som trenger en pause mellom Ålesund og Molde kan velge denne ruten og ta pause med kaffe og svele på fergen, slik som i dag. Det er neppe mer behov for pause mellom Ålesund og Molde enn mellom Ålesund og Åndalsnes.
Tautratunnelen blir en av verdens sikreste. Med to løp uten møtende trafikk, rømningsveger for hver 250 meter og det siste av moderne varslings- og trafikkovervåkingsutstyr, blir tunnelen en av Norges sikreste vegstrekninger i verdens mest trafikksikre land. Tunneler verner naturen, skåner dyrket mark og skjermer bebyggelsen. I tillegg er tuneller sikrere enn annen vei.
Ålesund Høyre ønsker å stoppe trinn 1 på Møreaksen, slik som resten av lobbyen av motstandere av Møreaksen. Derfor bruker disse imperialistene konsekvent betegnelsen «Ny E39» istedenfor «Fergefri E39». Foruten at Otrøya og Gossen da forblir uten fergefri fastlandsforbindelse, samt å framtvinge en flytting av fergeleiet ut av Molde sentrum, hva er det de oppnår? Mer jernbane på Østlandet?
Er også Møre og Romsdal Høyre på kollisjonskurs med sin partileder? Eller støtter de Erna Solberg som sier at Høyre vil satse på veibygging, og nevner bl.a. spesielt E39 Vik-Molde. Høyre sentralt ønsker forutsigbarhet i samferdselspolitikken og Fergefri E39. Hva ønsker Møre og Romsdal Høyre?