Jørn Inge Løvik, daglig leder av Romsdalsaksen AS, bommer på det meste når han skal promotere Romsdalsaksen. Ikke minst formålet med Fergefri E39; å knytte næringslivet og tilhørende bo- og arbeidsregioner tettere sammen, ved å fjerne de største flaskehalsene langs kysten – fergene.
I forhold til sykehuset på Hjelset vil Møreaksen gi langt flere raskere tilgang til sykehuset enn det Romsdalsaksen gjør. På Vestnes har de døgnåpen og kort vei til Åse sykehus allerede i dag. Møreaksen vil gi disse en raskere vei til sykehuset på Hjelset enn til Åse. I tillegg vil Møreaksen gi alle i ytre Romsdal, ikke minst folket på Otrøya og Gossen, en døgnåpen fergefri vei til Hjelset – noe Romsdalsaksen ikke gir.
I forhold til kryssingen av Langfjorden, så vil en bro der fjerne store deler av trafikkgrunnlaget for Romsdalsaksen som da fremstår som en omvei via Sekken, på en monoton og lang flytebro. Turisttrafikken mellom Atlanterhavsveien og Trollstigen vil heller kjøre langs Holmemstranda og variert natur, hvor turistene kan besøke den gamle stavkirken i Rødven, istedenfor en tunnel under kirken på den fredede Veøya.
Som forbindelse til Eksportveien E136 ut av fylket vil dagens trasé RV 64 Molde-Åndalsnes med bro over Langfjorden være raskere enn omveien Romsdalsaksen via Sekken. Også for Nordmøre.
Myke trafikanter vil ikke gå over en milelang flytebro tvers over hele Romsdalsfjorden, selv ikke om det er fint vær. Og på vinterstid knapt noen syklister heller. Når flytebroene skal utrangeres vil det påløpe gigantiske kostnader ingen snakker om.
En hurtigbåt mellom Molde og Vestnes kan selvsagt også kombineres med Møreaksen eller flytting av fergeleiet i Molde til Mordalsvågen, ikke bare i kombinasjon med Romsdalsaksen. Det er ingen grunn for at folket på Vestnes skal bestemme hvor fergeleiet i Molde skal ligge, eller om folket på Otrøya og Gossen aldri skal få fergefri fastlandsforbindelse.
I alle meningsmålingene er det et stort flertall som ønsker fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. I siste meningsmåling utført av InFact, er det over dobbelt så mange som foretrekker Møreaksen framfor Romsdalsaksen: 33,2 % svarte at de ønsker Møreaksen, mens bare 15,8 % svarte at de ønsker Romsdalsaksen. Folket ønsker døgnåpne hverdagsveier, og foretrekker Møreaksen.
Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. Bare 40% av de som krysser Romsdalsfjorden passerer også Røbekk, og kun 25% passerer Gjemnessundbroen. Fergefri E39 Møreaksen er altså raskest, og som ekstra bonus blir Otrøya og Gossen fergefrie. Dette er smart og effektiv bruk av offentlige midler som gir mest vei for pengene. En oversjøisk indre trasé vil være en omvei og et gigantisk pengesløseri, de enorme ekstrakostnadene med å gjøre Otrøya og Gossen fergefrie er langt fra bare lommerusk.
Tautratunnelen blir en av verdens sikreste. Med to løp uten møtende trafikk, rømningsveger for hver 250 meter og det siste av moderne varslings- og trafikkovervåkingsutstyr, blir tunnelen en av Norges sikreste vegstrekninger i verdens mest trafikksikre land. Tunneler verner naturen, skåner dyrket mark og skjermer bebyggelsen. I tillegg er tuneller sikrere enn annen vei.
Møreaksen er det smarte alternativet. En smart og effektiv bruk av offentlige midler som gir mest vei for pengene. Møreaksen erstatter tre ulike fergesamband, og stopper jaget for å rekke fergen til totalt 6 ulike fergekaier. Og gir to store øysamfunn fergefri fastlandsforbindelse.
Fergefri E39 Møreaksen vil være en gamechanger for vår region. Det å fjerne flaskehalser som fergesamband og sikre fastlandsforbindelse for Aukra og Midsund gir nye muligheter for vekst, bosetting og næringsliv. En døgnåpen, pålitelig infrastruktur langs kysten er avgjørende for å skape dynamiske og robuste lokalsamfunn – en investering i fremtiden!