Kristiansund vil kreve politiattest i helse og omsorgsyrket

Fra 1. januar 2017 vil Kristiansund kommune kreve politiattester fra alle som skal jobbe innen kommunens helse- og omsorgstjenester, melder kommunen.
Den nye ordningen gjelder for alle som leverer helse- og omsorgstjenester i Norge.
Kommunen orienterer:
Til nå har det kun vært personer som arbeider med psykisk utviklingshemmede og barn som har hatt dette lovkravet.
Nå utvides kravet om politiattester til også å gjelde ansatte i sykehjem, i hjemmetjenestene og alle andre som gir helse- og omsorgstjenester.
Det nye lovkravet innebærer blant annet at ingen kan begynne i ny stilling før det foreligger oppdatert politiattest som ikke er eldre enn tre måneder.
Gjelder også vikarer og studenter
Dette vil si at også tilkallingsvikarer, ferievikarer, studenter med mere må ha oppdaterte politiattester som ikke er eldre enn tre måneder før de tiltrer i vikariater.
I samarbeid med kommunens personal- og organisasjonsseksjon skal det nå utarbeides rutiner som sikrer at kravet om politiattest gjennomføres systematisk.