Rådmann Arne Ingebrigtsen i Kristiansund mener Bolgneset vil være en utmerket lokasjon for en ny stor batterifabrikk planlagt bygd i Norge.
I et innspill sendt ut via epost onsdag kveld beskriver rådmann Ingebrigtsen lokasjonens fortreffeligheter.
Rådmannen skriver:
Teknologilederen Panasonic, energiselskapet Equinor og industrigruppen Hydro har sluttet seg til en felles forståelse av at Deres partnerskap skal utforske mulighetene for å etablere en bærekraftig og konkurransedyktig batterifabrikk i Norge.
Partnerne mener Norge er et attraktivt utgangspunkt for å etablere lønnsom og bærekraftig batteriproduksjon.
Kristiansund kommune vil spille inn Bolgneset som et alternativ for slik plassering. Vi mener denne plasseringen, sammen med annen havteknologi og mineralforvaltning, vil kunne gjenspeile nasjonens ambisjoner om grønn skipsfart og være et særdeles
mye bedre og bærekraftig alternativ enn andre innenlandslokasjoner. Lokasjonen kan tilby god logistikk over sjø og tilgang til råstoff på lokasjon for å begrense utslipp ved transport.
Alle tokt for å kartlegge havbunnsmineraler i norge, som litium, kobolt, nikkel og mangan har vært med utgangspunkt i Kristiansund og vi ser en stor fremtid i å kombinere vår havbunnsteknologi fra oljesektoren med utvinning av mineraler for
bruk i batteriproduksjon og tilstøtende sirkulærøkonomiske næringer.
I Midt-Norge har vi tunge miljø innen materialteknologi, prosessindustri, energi og industriutvikling gjennom akademiske tyngdepunkt som Trondheim, og operative tyngdepunkt som Kristiansund.
Vi håper Bolgneset og lokasjonens fortreffeligheter vil falle i smak, være relevant for vurdering, og bli et godt hjem for partnerskapets utvikling.
Arne Ingebrigtsen, Rådmann Kristiansund kommune
Vedlegg
Vedlegg 1: Viktige kriterier for plassering av en batterifabrikk
Tomt:
Foreslått tomteareal for plassering av batterifabrikk fra Kristiansund kommune er Bolgneset, et regulert næringsareal 2200 meter i luftlinje fra bysentrum. Bolgneset består i dag av 459 da, ferdig regulert og klar til å tilrettelegges for næringsformål. Arealet kan utvides mot vest til Husøya, eller mot øst mot et område kalt Valan.
Området er på fast grunn og egnet for store industribygg, fortrinnsvis opp mot skjæringshøyden i terrenget som er 20-40 meter.
Området vil ha god tilkomst både over både vei og sjø, med moloer og kaier. Planlagt utbyggingstid er 5-6 år, men denne kan forseres betydelig og være byggeklar til 2023.
Elektrisk kraft:
Bolgneset er i dag ikke tilknyttet nett for strømleveranse opp til 100MW. Kommunen har hatt dialog med strømselskapet som vil kunne bygge ut slik infrastruktur med føring av 2x150MW høyspent fra trafostasjon på Statsnetts L0808 VIKLANDET – FRÆNA, som også forsyner industrieventyret Nyhamna med elektrisitet for transport av gass til blant annet Storbritannia.
Vann:
Bolgneset ligget sjønært. Avhengig av kjøleløsning kan en hente sjøvann med temperatur 6-8 grader fra umiddelbar nærhet. Om fabrikken krever ferskvannstilgang i størrelsesorden 3000 m3/dag må dette utredes.
Logistikk:
Bolgneset vil ha egen havn, og det planlegges også som landbase for raffinering av mineraler fra dyphavet, Ocean Seaweed center, SINTEF, samt tang og taremottak fra dyrking.
Om transportvolumet skal foregå over vei er avstanden til RV70 kun 2 kilometer, og 10 km til E39. Om transportvolumet skal foregå sjøveien er det egen havn/kai.
I byggefasen vil anleggsvei og eventuell midlertidig kai kunne benyttes. Arbeidsstyrken vil være nær kollektivtransport (Molde-Ålesund-Oppdal-Trondheim) og det er planlagt anløp for elektrisk båttransport til sentrum. Ved biltransport er det uansett ikke lengre enn 12-15 minutter fra Bolgneset til bysentrum. Der finner man blant annet hurtigbåten Kystekspressen, som går Trondheim-Brekstad-Hitra-Aure-Smøla-Kristiansund. 8-10 minutter fra Bolgneset er Kvernberget lufthavn med jet-flyplass og helikopterterminal.
Bemanning:
Kristiansund er en by med godt høyskoletilbud og lange tradisjoner med fagskoleutdanning. Vi har nærhet til NTNU i både Ålesund og Trondheim. Ytterligere høyskolemiljø i Molde ligger kun 60 minutter unna.
Det er godt med tilgjengelig eiendomsmasse, og byggeklare tomter for å håndtere en oppbemanning gjennom opp til 2 år.
Arbeidsstyrken vil ha tilgang til et rikt og omfattende kulturliv med alt fra landets eldste opera til eliteseriefotball, flere handelssentrum, også i bykjernen, flere boligfelter av forskjellig modenhet, flyplass med internasjonale charterdestinasjoner og en vakker natur. Oppstart av fabrikk i 2025 krever hastig beslutning fra partnerskapet.
Vedlegg 2:
Liste over ønsket informasjon om mulig tomt
Beskrivelse av tomt; plassering, areal, beskaffenhet og eierforhold
Bolgneset
• 459 da ferdig regulert areal til råstoffutvinning, næringsbebyggelse og kai.
• Tungindustri og bensinstasjon/veiserviceanlegg kan ikke etableres innenfor området jf. bestemmelsene 3.1.2.2.
• Utnyttelsesgrad på 70 %. Dvs. 321,3 da til bebyggelse, kaier, veier og parkering.
• Planen gir rom for at bebyggelsen kan bygges høyt. Dvs. maks gesimshøyde ca. 20– 40 m.o.h. og vil variere fra felt til felt.
• Plassering; sentralt beliggende i forhold til havnebasseng og by.
• I området kan det etableres ca. 700 m kai
• Eierforhold: avklart – fradelingssøknader ligger til behandling Husøya
• Nær Bolgneset ligger Husøya. Kan forbindes med Bolgneset via bru (ikke bygd) eller eksisterende vei. Ny vei til Husøya er etablert.
• Regulert areal ca 250 da, industri/base/lager/kai – delvis bebygd i dag
• Utnyttelsesgrad her 60 % (varierer noe fra ulike regplaner og område) ,- gir ca ca 150 da
• I KPA avsatt ca 70 da uregulert areal i sjø
Sødalen II
• I nærheten ligger industriområdet Sødalen II. ca. 150 da. Ubebygd. Regulert til industri.
• Utnyttelssgrad: 60 % – dvs. 90 da Reguleringsstatus for aktuell tomt, samt tidshorisont og plan for ferdig regulering før
byggestart
• Bolgneset: Ferdig regulert areal (behandling av lovlighetskontroll er ikke ferdig- ligger hos Statsforvalteren i Trøndelag)
• Husøya: ferdig regulert, unntatt ca. 70 da i sjø som må reguleres og fylles. Miljøaspekter ved aktuell tomt, kulturminner, rødlistearter, støybegrensinger, og tilstøtende aktiviteter etc.
• Utvikling av mottak for havbunnsmineraler, potensiell prosessering og tilgang til råstoff rett i produksjonen med de bærekraftsfordeler dette medfører.
• Kulturminner- sjekket ut og avklart ifm. Reguleringsprosessen.
• Rødlistearter og annet naturmangfold sjekket ut og avklart ifm reguleringsprosessen
• Støy- reguleringsbestemmelsen angir støynivå for steinuttaksperioden og ferdig opparbeidet næringsareal.
• ROS – alle forhold avklart
Grunnforhold og utførte grunnundersøkelser
• Opparbeidet tomt på grunnfjell.
Infrastruktur nær tomtegrense, VVA og hovedvei
• VVA må føres fram.
• Gode parkeringsforhold.
• Fylkesvei- rekkefølgebestemmelser. Ved ÅDT over 800 må fv bygges iht reguleringsplan
• Sykkelvei- bygges ved ÅDT 800-1500. Senest ved ÅDT 1500.
• Ingen forurensning i området. Kommunikasjon og infrastruktur; avstand til havn, jernbane og flyplass
• Egen havn, opptil 700 meter kaifront, 3 timer til jernbane,
• 8-10 min flyplass
• Bussrute
• Stort veiserviceanlegg for tungtransport ligger i nærheten- ved kryss fv og rv.
Tilgjengelighet og kapasitet på kjølevann og prosessvann, inkludert temperatur på kjølevann
• Sjøvann 6-8 grader avhengig av dybde
• Ferskvannskilde (byens reservevannkilde) en kilometer unna.
Tilgjengelig kraft og nettkapasitet; tilknytning, planstatus og avstand til sentrale nettstasjoner
• Det er dialog med strømleverandør om tilførsel over Averøy fra eksisterende 420KV sentralnett.
Tilgang på faglært og annen arbeidskraft innen 60 minutter reisevei
• Kristiansund er tradisjonelt en industriby med mye innslag av faglært arbeidskraft, fagskole og to
høyskoler.
• Vedtatt Campus med høyskoletilbud og fagskole samlokaliseres og åpner 2024. Ca. 1 000 studenter.
Antall nåværende arbeidsplasser innen 60 minutter reisevei
• Per 4. kvartal 2019 var det 40 200 arbeidsplasser (SSB: 08536) innen 60 minutter reisevei, fordelt
over kommunene Kristiansund, Molde, Averøy, Gjemnes, Tingvoll, Aure og Hustadvika.
Arbeids- og utdanningsmuligheter for familiemedlemmer
• Kristiansund har i dag 11500 arbeidsplasser og er den femte beste kommunen i Norge i forhold til
arbeidsplassvariasjon, altså bredde i arbeidsmarkedet.
Annen industriell og relevant tjenesteytende bedrifter i regionen
• 270 servicebedrifter til marine næringer i vår region og i overkant av 60.000 innbyggere.
• Vi har blant annet Equinor, OKEA, Norske Shell, NorSea Group Vestbase, Aker Solution, GC
Rieber, Abyss, Stranda Prolog, Oss-Nor, Avinor Kvernberget lufthavn, CHC Helikopterservice,
Halaas & Mohn, fem hotell i sentrum, puber og restauranter, havbruksservice og
teknologileveranser, verdens største fõrfabrikk i Kristvika (Skretting), oppdrettere som SalMar,
Lerøy og Måsøval, Kontali Analyse, havbruk, rederier, to Alti kjøpesentra.
Beredskap, brannvern og avstand til sykehus
• Kongen i Statsråd har utpekt Kristiansund som beredskapsby for Norskehavet.
• Det trenes jevnlig på beredskap og beredskapsscenario innen våre næringer
• Fem faste helikopter, og et SAR-helikopter på Heidrun-plattformen,
• 14 km til lokalsykehuset.
• Brann/beredskap med mulig synergieffekt med Midt-Norges største oljebase, Vestbase, som ligger i samme havnebasseng
Servicetilbud i området
• Nytt opera- og kulturhus. En av Norges fire ishaller. Eliteserieklubb i fotball og stadion. Nasjonal
senter for bryting. Flere kinosaler, badeland, spa og treningssentre. Ledige småbåtplasser,
seilforening, Kulturfabrikken, musikk- og kulturby med dans, idrett, stikk ut-løyper for turgåere,
turterreng i sentrum (Vanndamman og Folkeparken) og store løypeterreng for skisport.
Alpinbakke. Tilbudet ivaretas av omtrent 90 lag og organisasjoner.