Interpellasjon av Geir Nordli og Roy Olav Holten
Vi har lagt bak oss en behandling av rettssak mellom Kristiansund kommune og helseforetaket Helse Midt-Norge gjennom to rettsinstanser når det gjelder gyldigheten av å plassere et nytt felles sykehus for Nordmøre og Romsdal i Molde. Som kjent har kommunen tapt prosessfremleggene i begge rettsinstanser.
Historikken i denne saken viser at daværende helseminister Strøm-Erichsen i foretaksmøte med Helse Midt-Norge den 8.juni 2011 besluttet «…at det skal være nærhet til føde- og akuttilbud ved begge sykehus i Nordmøre og Romsdal, eller ved et felles sykehus plassert mellom de eksisterende sykehusene med tilstrekkelig nærhet til begge byer».
For oss hersker det derfor ingen tvil om at Helseminister Høie har gjort seg skyldig i et grovt overtramp mot «intensjonen» i det vedtaket som ble fattet i det foretaksmøtet som det vises til her, den som besluttet et eventuelt felles sykehus med nærhet til begge byer, det er gjort en rekke grove feil i saksutredning og i beslutningsprosessen. Således er det ingen tvil hos oss om at en rettsak var nødvendig.
Så er det også slik at vedtaket i foretaksmøtet er grunnlaget for at det finnes vedtak i samtlige elleve kommunestyrer på Nordmøre om å støtte bygging av felles sykehus for befolkningen på Nordmøre og Romsdal, også i Kristiansund kommune. Som rettsprosessen har vist oss er grunnlaget for disse vedtakene ikke lenger tilstede, prosessen har vist oss at den ideen som våre vedtak om felles sykehus ikke er i tråd med det grunnlaget disse vedtakene ble fattet på.
Vi må nemlig også huske på at i brevet fra de 11 nordmørskommunene var forutsetningen at «helseministeren sørger for å få utredet ett nytt felles sykehus for Nordmøre og Romsdal med hensiktsmessig lokalisering som også ivaretar Nordmøres interesser» og at «at beredskapen i Norskehavet må ivaretas». Disse forutsetningene er også brutt gjennom helseministerens vedtak i desember 2014. Det må vi alle sammen huske og ikke minst vektlegge når vi nå skal gå videre.
Vi er derfor av den bestemte oppfatning av at å fortsette å opprettholde et vedtak om at
Kristiansund kommune støtter bygging av felles sykehus for Nordmøre og Romsdal ikke er
hensiktsmessig, når historikken viser at vedtakene og beslutningene om plassering av det planlagte sykehuset i Molde er grunnleggende i strid med de forutsetningene som ble lagt til grunn da kommunen i sin tid vedtok denne støtten til felles sykehus.
Som beskrevet tidligere er vi av den absolutte oppfatning av at det var riktig av kommunen å gå til rettsak mot helseforetaket. Skulle vi nå få flertall for å oppheve vedtaket om støtte til felles sykehus er det imidlertid ikke det i seg selv til hinder for at kommunen kan anke dommen fra lagmannsretten videre til Høyesterett, dette dreier seg om to forskjellige sakskompleks, som ikke motstridende utelukker hverandre. Tvert om ser vi det som viktig å få behandlet de prinsipielle slutningene i dommen i landets høyeste domstol.
På Nordmøre har vi nemlig et meget godt fungerende sykehus i en velholdt bygningsmasse. Når prosessen om et felles sykehus og beslutningene som er fattet, ikke lenger er i tråd med grunnlaget for vårt tidligere vedtak om å støtte bygging av et felles sykehus, besluttet lokalisert til Molde, vil Kristiansund kommune foretrekke det såkalte «null-alternativet» med sykehus beholdt i begge byer.
Forslag til vedtak:
«Bystyret i Kristiansund kommune vedtar å endre tidligere vedtak og støtte til bygging av nytt felles sykehus for befolkningen på Nordmøre og i Romsdal. Kristiansund kommune vedtar å ville beholde sykehus i begge byer for hver sine respektive opptaksområder i henholdsvis Nordmøre og i Romsdal»