Hurtigrutens pågående kamp for å redusere anløpsavgifter og vederlag i havnene kan resultere i reduksjon av statsstøtte, melder KS Bedrift.
Hurtigruten har nemlig en avtale med staten om å levere transporttjenester for passasjerer og gods langs norskekysten. Denne avtalen er verdt omkring 700 millioner i året for Hurtigruten. Avtalen gjelder fra Bergen og opp til Kirkenes.
Havneavgiftene, som Hurtigruten mener er for høye og har utfordret i rettssystemet, er en av kostnadene som skal dekkes av det faste vederlaget som Hurtigruten mottar fra staten.
– Hurtigruten betaler ikke anløpsavgift i Kristiansund, beløpet de skylder havna begynner å bli vesentlig, sier havnefogd Arnt Honstad til KSU 24/7. Som dere sier her så har hurtigruten fått betalt av den Norske stat for å gå inn til de definerte havnene i Norge og summen som de har gått gjenspeiler den totale havne kostnaden. I tillegg til pengene de får fra den Norske stat så gir stort sett alle havner store rabatter til Hurtigruten. Vi kan ikke sette oss inn i en Taxi og kjøre til byen regningen blir på 200 kr men vil bare betale 100 det er det hurtigruten faktisk gjør, mener Honstad.
ESA har åpnet en sak mot Hurtigruten for å klarlegge om Hurtigruten mottar ulovlig statsstøtte fra staten. En slik sak åpnes kun om det foreligger en kvalifisert tvil. ESA stiller først og fremst spørsmål ved om staten betaler mer enn reell markedspris for tilbudet. Reell markedspris oppnås normalt ved tilstrekkelig konkurranse. I den siste anbudskonkurransen var Hurtigruten eneste tilbyder.
– I realiteten dekker staten en betydelig del av Hurtigrutens havneutgifter gjennom kystruteavtalen. Dersom Hurtigruten vinner frem med søksmålene mot havnene er det rimelig å forvente at deler av vederlaget må betales tilbake til staten, sier Kjell-Olav Gammelsæter, direktør i KS Bedrift Havn.
Hurtigruten svarer
– KS Bedrift går gjennom isen med nok et angrep på Hurtigrutens arbeid med å rydde opp i havnerotet. De har åpenbart ikke forstått avtalen vi har med Samferdselsdepartementet. Vi bærer selv risikoen for kostnadene i kystrute-avtalen, så når for eksempel havnekostnadene har eksplodert etter innføringen av ny havnelov, kompenseres ikke dette gjennom økt godtgjørelse, skriver prosjektleder Maritime Operations i Hurtigruten Stein Lillebo i en epost til ksu247.no
– Hurtigruten har vanskelig for å se logikken i argumentasjonen. KS Bedrift mener altså at om deres medlemshavner bryter havneloven og misbruker sin myndighet som offentlige monopoler bør Hurtigruten straffes med kutt i godtgjørelsen? Vi synes utspillet er useriøst, og viser med all tydelighet hvor viktig det er at noen rydder opp i dette.
– Vi har jobbet intenst med å få til en opprydding i et omfattende rot i havnenes regnskapet og prisprinsipper i mer enn tre år. Vi har vunnet fire runder i retten, inkludert Høyesterett, og våre funn har gjennom tilsyn blitt støttet av Kystverket. Til tross for dette har verken KS Bedrift havn eller Norsk Havneforening på noe punkt erkjent feil i egne rekker eller tatt grep for å rydde opp.
– Det er viktigere for KS Bedrift at Hurtigruten «straffes» for feilene vi nå avdekker i norske havner, enn å jobbe for at deres egne medlemmer følger norsk lov, og tilbyr gode rimelige havnetjenester til det beste for sjøtransporten. Nok en gang angriper de Hurtigruten istedenfor å ta budskapet fra domstolene, Kystverket og brukerne alvorlig. Det synes vi er synd og viser hvorfor denne saken er så vanskelig å løse, avslutter Lillebo.