KSU 24/7
5 minutter lesetid

Hver sundbåtpassasjer koster skattebetalerne 35 kroner per tur

Det offentlige og private sponsorer brukte over 8,1 millioner kroner på gratis sundbåt i fjor. Med rekordmange passasjerer utgjør støtten 37,38 kroner per reisende. Samtidig har passasjertallet doblet seg siden gratistilbudet ble innført.

Saken fortsetter etter annonsen

Millioner i offentlig støtte for å holde sundbåten gratis

Sundbåten har fraktet folk mellom bydelene i Kristiansund siden 1876. Siden 2022 har reisen vært gratis for passasjerene, men kostnadsfri drift eksisterer ikke. En gjennomgang av årsmeldingen til Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF (KKS) viser at driften kostet det offentlige og private samarbeidspartnere 8,1 millioner kroner i 2024.

Med totalt 216.944 passasjerer i fjor, betyr det at hver enkelt reisende kostet i gjennomsnitt 37,38 kroner. Dette er penger som i all hovedsak kommer fra kommunekassen og fylkeskommunen.

– Dette er beløpet som må til for å sikre et stabilt og forutsigbart tilbud til byens innbyggere og besøkende, sier daglig leder i KKS, Arild Dybå Eidem i årsmeldingen.

Kristiansund kommune er største bidragsyter

Kristiansund kommune står for størstedelen av finansieringen. I 2024 bidro kommunen med 6.209.000 kroner, noe som utgjør 76,6 prosent av den totale støtten. Av dette var 1,5 millioner kroner øremerket for å dekke bortfallet av billettinntekter etter innføringen av gratistilbudet.

Møre og Romsdal fylkeskommune bidro med 1.299.917 kroner, hvorav én million var spesifikt bevilget til å opprettholde gratistilbudet. Fylkeskommunens bidrag utgjør 16 prosent av den totale støtten.

Tilsammen bidrar det offentlige med 7.508. 917 kroner som er 34,62 kroner per passasjer som tar en tur med Sundbåten.

I årsmeldingen skriver selskapet at «dette ivaretar sundbåten som kulturminne og kollektivselskap, samt at det gir stabile og forutsigbare rammevilkår for fremtidig drift og utvikling».

Private aktører finansierer kveldsruter og tilbud til barn

For første gang har også private aktører gått inn i finansieringen av sundbåten. Sparebank 1 Nordmøre og energiselskapet NEAS bidro med 300.000 kroner hver, til sammen 7,4 prosent av den totale støtten.

– Avtalen med Sparebank 1 Nordmøre sikrer kveldsruter til klokken 22:10 i sommer- og høysesong, mens avtalen med NEAS har fokus på tilbud til barn og ungdom, forklarer daglig leder Eidem.

Doblet passasjertallet siden 2020

Gratistilbudet har uten tvil gjort sundbåten mer populær. I 2020 reiste 103.697 passasjerer med sundbåten. I 2024 hadde dette tallet steget til 216.944 – en økning på 109,2 prosent på fem år.

Bare fra 2023 til 2024 økte passasjertallet med 2,7 prosent, til tross for at 2023 også var et rekordår. I årsmeldingen beskrives resultatene som «enestående både på lokalt og nasjonalt plan».

Saken fortsetter etter annonsen

Et miljøvennlig transportalternativ

Kommunen har definert gratis sundbåt som et bærekraftstiltak. Båten går på diesel, men reduserer likevel biltrafikken mellom bydelene betydelig. Med over 216.000 reisende i fjor representerer sundbåten en viktig del av byens kollektivtilbud.

– Gratis sundbåt gir positive synergier for både byen, dens befolkning, tilreisende og næringsliv, heter det i årsmeldingen.

En turistmagnet og kulturhistorisk perle

Foruten å være et viktig transportmiddel for byens befolkning, er sundbåten en attraksjon i seg selv. I 2024 åpnet KKS et utadrettet turistkontor i Hauggata 2, hvor over 4.000 besøkende ble betjent i høysesongen.

Selskapet driver også Gripruta i sommersesongen. Denne ruten finansieres kommersielt gjennom billettinntekter og hadde rundt 5.500 passasjerer i fjor.

Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen 2024


  • Total offentlig støtte: 8.108.917 kroner
  • Antall passasjerer: 216.944
  • Kostnad per passasjer: 37,38 kroner
  • Største bidragsyter: Kristiansund kommune (6.209.000 kroner)
  • Økning i passasjertall fra 2023: 2,7 prosent
  • Økning i passasjertall siden 2020: 109,2 prosent
  • Antall faste årsverk: 4 (3 kapteiner og 1 daglig leder)