Hjemvendt kunstner søker kreativt felleskap

Vet tegnebordet i kjellerenIkke alt og alle flytter ut, noen vender faktisk tilbake igjen og retter blikket mot muligheter der andre ser motgang. Tora Øidvin Greve, illustratør og kunstner, er en av disse og hun søker flere som kan bli med i et kunstnerisk fellesskap.

Tora har en tverrestetisk utdanning fra Universitetet i Oslo, med fordypning i film, samt to år på faglærerutdanningen innen formgiving, kunst og håndverk, samt videreutdanning på KHIO, og livnærer seg nå av å være illustratør, samt vikarlærer på Kristiansund videregående skole.

– Kristiansund har også en meget god videregående utdanning her i byen, tidligere Tegning form og farge, nå KDA – kunst, design og arkitektur. Det har vært kjempet hardt for å beholde linja og den har vært veldig viktig for flere utøvende kunstnere fra Nordmøre. Mange fått en fin start på karrieren sin her, blant annet Anders Røkkum, Cathrine Bowitz og Arna Kristine Lund-Johnsen, for å nevne noen.

Tora-viser-frem-bøker

Hun vet om flere kunstnere som har savnet et større miljø i byen og håper at dette er noe som det kan gjøres noe med. Kanskje flere vil vende hjemover?

– 18. mai er det frist for å søke om tilskudd til å starte kunstnerverksted/showroom for fotografer og billedkunstnere. Drømmen min er å være med på å starte et kreativt fellesskap av illustratører, designere og fotografer, så kontakt med meg om dette virker interessant. Å være kunstner og illustratør kan på mange måter være en ensom jobb, så det kan være greit å ha et sted man kan samles og være sosial, og kanskje stille ut arbeider i tillegg.

Tora er arvelig belastet med kunstneriske gener, da begge foreldrene, Rolf Øidvin og Wenke Greve, er kunstnere og lærere. Hjemme på Averøya var det lagt godt til rette for at barna skulle få utfolde seg. Til og med enkelte vegger fikk de lov til å tegne på.

–  De er gamle hippier, club 7‘ere som fulgte drømmen og flyttet på landet for å drive jordbruk. Vi har hatt en god og fri oppdragelse, der det materielle ikke har vært så viktig, men fokus på kunst, kultur, dyr og bøker.

svommmekurs_illustrasjon_versjon2

Først og fremst er det tegning Tora beskjeftiger seg med, og forteller at hun er en for utålmodig sjel til å drive med maling. Unntaket er litt akvarellmaling.

– Jeg jobber gjerne med en ganske spontan strek og en annen som er mer naturalistisk, og som jeg igjen forenkler mer og mer. Har fått hørt at streken min er litt 60-talls preget, man blir kanskje inspirert av det man er omgitt av i barndommen? Jeg er også opptatt av den strengt stiliserte middelalderestetikken.

Illustrasjonene til den siste boka om Syver og Beatrice på Undine Forlag, “Syver og Beatrice – kaos i byen” er skapt av Greve. Hun har blant annet gjort jobber for Aschehoug forlag, Tigerforlaget og Gyldendal og lydstudioet Uhørt. Drømmen nå er å få gjøre et platecover, selv om hun synes det er utrolig morsomt å tegne bokomslag.

tora-hus-avstand

– Omslaget jeg tegnet til Mari Jonassen bok om Fernanda Nissen, var utstilt tre måneder i butikkvinduet til bokhandleren Tronsmo i Oslo. Det er jeg fremdeles veldig stolt over.

I desember skal Tora stille ut egne tegninger og illustrasjoner på Nordic Light Art Galleri, og driver i disse dager med å fremstille disse.

Tora er ikke Kristiansunder fra fødselen av, men flyttet til Averøya sammen med sine foreldre i 1984, og flyttet tilbake til Oslo i 1998. Etter å ha bodd i Oslo i noen år og fått dekket savnet etter østlandet, begynte hovedstaden å kjennes litt vel folksomt og bråkete. Tiden var inne for å flytte hjem til fjord, fjell sjø, måkeskrik og kjenne den deilige saltlukten i nesen.

– Jeg og mannen min, Tommy Reite (kjent som bassist i El Cuero), har kjøpt min mormor og morfars gamle hus, plassert midt på St. Hanshaugen i Hagbart Brinchmanns vei. Det er et gammelt tømmerhus med særpreg, som mange i Kristiansund kjenner til. I familien i byen går det under tilnavnet “høtta på haugen”, sier Greve.

saltosbokhylle

Huset var opprinnelig bygd som en rikmannshytte, med sauna og tilhørende herligheter. Ren Røkkestandard etter datidens mål.

– Men så kom krigen, alt ble bombet og da ble tømmerhuset flyttet ned til sentrum av byen, som kontorbygg for Algea. Da bestemor og bestefar kom flyttende hit fra Oslo på 50-tallet, fikk de flyttet huset til St. Hanshaugen, sier Tora og spøker med at om de ikke trives i byen, er det bare å ta ned tømmerhuset igjen og flytte tilbake til Oslo.

Ekteparet er for tiden inne i en heftig oppussingsperiode, men planlegger å beholde mange av de originale detaljene i hytta på haugen.