Med ny Mercedes-Benz nye All-Terrain E-Klasse, fylles det opp et tomrom mellom SUV og stasjonsvogn.
Det finnes en hylle mellom SUV og stasjonsvogn. En bil som har litt høyere bakkeklaring enn utgangspunktet, og dessuten ekstra beskyttelse rundt hjulbuene og i fronten.
Mercedes-Benz har laget et formidabelt antall SUV-modeller, men noen litt røffere variant av stasjonsvognen har de ikke gått for, før nå.
Høyt kvalitetsnivå
Nye All-Terrain E-klasse er en bil som ruller opp en kneik med varmekabler og inn i carporten til bemidlede kunder. For dette er en temmelig dyr familiebil, samtidig byr den på et kvalitetsnivå og en framtoning som gjør seg mer bemerket enn en A4-stasjonsvogn.
All-Terrain er en lett terrengtrimmet versjon av E-klasse som kom i en helt ny utgave i fjor. Det er ikke så mye som skiller den fra utgangspunktet. Utover det visuelle utvendig har den luftfjæringer, som gir super komfort.
Det nye dashbordet til Mercedes fett. Skjermene som flyter bortover, og at man kan ha mengder av informasjon god synlig uten at det er forstyrrende, er helt genialt. Dette kan kontrolleres via noen knapper på midtkonsollen, hvilket gjør at oppmerksomheten er på veien foran.
Setene er som vanlig gode, og det føles lekkert og påkostet innvendig.
Stasjonsvogn med tredagersskjegg
All-Terrain har et kraftig oppgradert og robust utseende som skiller den fra stasjonsvognen. Det mest iøynefallende er grillen, hentet fra Mercedes-Benz sine SUV’er, med to lameller og integrert stjerne i front. De karakteristiske støtfangerne, med beskyttelsespanel, er delvis lakkert i bilens farge og delvis dekket i sort plast. Tilsvarende har bilen sorte hjulbuer og sideskjørt som understreker off-road-egenskapene. Eksklusive hjulsett med høy profil og lettmetallfelger i 19- og 20-tommersformat gir høyere bakkeklaring og bedre komfort på ujevne veier.
Som nevn er det mye E-klasse også i All-Terrain. Den oppgraderte versjonen gir litt større trygghet på rufsete underlag, og sammenlignet med utgangspunktet har den imaget til et tredagersskjegg. Bilen gir inntrykk av at sjåføren skal steder, er aktiv, slik at de trenger en litt ekstra robust farkost, selv om det stort sett er snakk om en brøytekant der varmekablene stopper.
Godt mottatt
– Helt siden E-Klasse All-Terrain ble vist frem på Paris Motor Show i september har våre forhandlere hatt stor pågang av kunder som ønsker å bestille bilen, usett og uten pris. Listene er allerede lange og vi forventer et nytt rush når vi endelig kan presentere de norske prisene og åpne for offisiell bestilling. Når vi samtidig introduserer 4Matic kompromissløs firehjulsdrift på E 220 d og E 200 stasjonsvogn blir det positivt hektisk å være forhandler av Mercedes-Benz i Norge, sier Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz personbil i en pressemelding.