Terje Tovan, uavhengig representant i Molde kommunestyre (tidligere Frp), mener det er uredelig å kalle tunnelen mellom Julbøen og Bolsønes for bytunnel. Dette er samme tunnel som er planlagt for Fergefri E39 Ålesund–Molde (Møreaksen), men er nå lansert som veiløsning ved flytting av fergeleiet for E39 ut av Molde sentrum til Mordalsvågen. Som følge av en utsettelse av Møreaksen og voksende trafikkproblemer i Molde må fergeleiet flyttes, enten midlertidig eller permanent.
Mener Tovan at uredeligheten skyldes at flyttingen av fergeleiet kanskje bare blir midlertidig, og at politikerne derfor bør kalle tunnelen for en del av Fergefri E39 Møreaksen? Er det ikke minst like uredelig om politikere kaller det bytunnel fordi de ikke ønsker Fergefri E39, uten å tilkjennegi at de faktisk ønsker ferge til evig tid? Hvem er mest uredelig?
Tovan hevder at å flytte fergeleiet til Mordalsvågen bare er til ulempe for Molde. Men han sier ikke hva ulempen(e?) består i. Slik favner man flest mulig stemmekveg. Ryggløse værhaner på stemmefiske blant misfornøyde velgere er ikke noe pent syn. Og lite framtidsrettet.
Det kan neppe være en ulempe at trafikken fra E39 ledes i tunnel bak byen framfor gjennom sentrum. Ei heller at fergeturen blir marginalt kortere. Mener Tovan ulempen er at folk i sentrum får lenger vei til fergeleiet, at trafikkproblemene i Molde sentrum kan ignoreres?
Tovan mener første trinn for en bytunnel bør være å omklassifisere Fv. 662 mellom Aukrasanden på Gossa og Moldegård til riksveg – altså et statlig ansvar. Dette har de fleste fylkespolitikerne allerede sagt at de ønsker, siden gassanlegget på Nyhamna og veien dit ansees å være en viktig samfunnskritisk infrastruktur. Med et fergeleie for E39 i Mordalsvågen vil gjenstående del av denne fylkesveien bli svært kort, og tilsvarende enklere å omklassifisere.
Den store uredeligheten bedrives av motstanderne av Møreaksen. De vil stoppe Fergefri E39 over Romsdalsfjorden, men er for feige til å si hvor fergeleiet i Molde bør flyttes. De vil heller ikke si om de ønsker at Otrøya og Gossen skal forbli uten fergefri fastlandsforbindelse til evig tid. Det er både feigt og uredelig.
Like uredelig er Møre og Romsdal Høyre, som ikke vil si om de støtter Erna Solberg som sier at Høyre vil satse på veibygging, og nevner bl.a. spesielt E39 Vik–Molde. Høyre sentralt ønsker forutsigbarhet i samferdselspolitikken og Fergefri E39. Er Møre og Romsdal Høyre mot fjordkryssingen på Møreaksen og dermed på kollisjonskurs med Høyre sentralt?
Møre og Romsdal Høyre, anført av Monica Molvær og Anita Oterhals Eide, sier de vil prioritere eksportvegen E136 mellom kysten og innlandet. Dette er å slå inn åpne dører. E136 går mellom Ålesund og Dombås, og strekningen Dombås–Vestnes er allerede under utbedring av Nye Veier AS, med bevilgninger fra Stortinget i NTP.
Resten, Vestnes–Ålesund, er del 2 på Fergefri E39 Ålesund–Molde (Møreaksen), som ikke lenger er prioritert i NTP, men flyttet til en utviklingsportefølje uten planleggingsmidler. Vil Møre og Romsdal Høyre prioritere Eksportveien E136 Ålesund–Vestnes, men ikke Fergefri E39 Ålesund–Vestnes? Den store tidstyven er ikke køer i rushtrafikken på døgnåpne veier mellom fjordene – den største tidstyven er stengte hverdagsveier over fjordene, med fergebommer stengt for ombordkjøring 85% av tiden.
Om Møre og Romsdal Høyre er redelige seiler de ikke med slukte lanterner, men flagger sitt synspunkt om Fergefri E39. Møre og Romsdal Høyre er tydelige på prioriteringen av Eksportvegen E136 mellom kysten og innlandet. Hvorfor er de ikke like tydelige på Fergefri E39 – hovedpulsåren gjennom hele fylket? Hvorfor tier de om E39 Vik–Molde, del 1 på Fergefri E39 Ålesund–Molde, med mer enn 2,5 ganger så stor trafikk? Slike feige uredelige politikere fortjener ikke noen stemme ved høstens Stortingsvalg.