Er blitt veldig fint, sier butikksjefen og gleder seg til kundenes reaksjoner
Europris er en butikkjede i sterk vekst med 264 lavprisvarehus over hele landet. Forretningene selger alt fra dagligvarer til jernvarer, maling, dyrefor- utstyr, gaveartikler, pyntegjenstander, kjøkkenutstyr, tekstiler, garn, leker og mye annet. Mer enn 32 millioner kunder handlet i 2019 hos Europris til ekstremt lave priser og fikk mer til overs. Kjeden omsatte i 2019 for 6,6 milliarder kroner, har over 2650 medarbeidere og gikk på børs i juni 2015. Hovedkontor ligger i Fredrikstad og hovedlager i Moss.
Det er alltid en festdag når Europris åpner en ny butikk, men i disse coronasmitte-tider, blir det en dempet og beskjeden gjenåpning av butikken på Viken Handelspark i Kristiansund torsdag 20. august. Europris begrenser åpningen til å vri om nøkkelen og slå opp dørene. Her blir alle mulige forsiktighetsregler tatt når det gjelder smittefaren.
På åpningsdager er det normalt både kaffe, kaker, rød løper, tale med snorklipping, og mange gode tilbud til kundene i en skikkelig festdag. Alt dette reduseres nå til et minimum.
– Dette lover vi å ta igjen ved første mulighet, men det blir rød løper, og om vanlig mange gode tilbud, og noen kupp, sier butikksjef Lene Mentzoni Folland. Hun er full av lovord etter ombygging av den 1150 kvadratmeter store butikken som nå nesten ikke er til å kjenne igjen.
Skikkelig ansiktsløfting
– Vi har fått en skikkelig ansiktsløfting etter forrige ombygging for mer enn fem år siden. Nå har vi fått en på alle måter bedre butikk, både for oss som jobber her – og for kundene. Selv om størrelsen på lokalet er den samme som tidligere, har vi fått bedre plass og større oversikt. Det kan vi takke den nye innredningen for, og den klarere oppdelingen av butikken etter varegrupper.
– Her er jo dessuten alt det nyeste i innredning og utstyr, og alle som har fått en forhåndstitt, gleder seg til at vi skal komme i gang for fullt. Jeg gleder meg til kundenes reaksjoner.
Hele butikken har fått en mye bedre lay out. Det blir mer «shop in shop» hvor de enkelte varegruppene blir tydeligere adskilt. Vi får vist frem varene på en bedre måte, og det blir lettere for kundene å orientere seg, sier butikksjefen, som har vært i Europris i 21 år, hvorav de siste 19 år som butikksjef her i Kristiansund.
– Og jeg har ikke angret en dag. Det har vært 21 fantastiske år i en butikk-kjede hvor alt fungerer som det skal.
Gode og rimelige varer – kjempestort utvalg
– Vi er stolte over produktene vi leverer. Vi har gode og rimelige varer og et kjempestort utvalg. Kundene har fått mer og mer øye på oss, og vi er et av trekkplasterne her i handelsparken sammen med naboene våre – Bohus, Biltema, Elkjøp og THansen.
– Jeg trives med det vekslende livet i Europris der det meste er sesongbetont – og hvor det alltid er en sesong – og sesongvarer – å forholde seg til, sier Lene Mentzoni Folland. Sammen med sine ni medarbeidere gleder hun seg til å åpne butikken igjen klokken 10.00 torsdag morgen 20. august.
Seks nye åpnet, åtte flyttet i nye lokaler og ni utvidelser eller moderniseringer
Europris-kjeden åpnet i 2019 seks nye butikker, gjennomførte åtte relokaliseringer og to utvidelser, mens syv butikker ble bygget om og modernisert.
Vokser mer enn markedet
Europris vokste i 2019 mer enn markedet for øvrig, og kjeden hadde i 2019 en total vekst på 6,4 %, mot markedets 1,3% (Kvarud), og en sammenliknbar vekst på 4,4%, mot markedets 0,5% (Kvarud). Europris har slått markedet hvert eneste år de siste 14 årene, og ut fra de positive tilbakemeldingene kundene gir oss på konseptet, våre nye og moderniserte butikker, er det ingen grunn til at den trenden ikke skal fortsette.