Av: Viggo Jordahl, vararepresentant til bystyre for SV
Som vara til Kristiansund bystyre fikk jeg mulighet til å møte i bystyret 15.mai. Til møte hadde rådmannen lagt fram en sak om overdragelse av en betydelig del av kommunens aksjepost i Rullebaneutvidelse AS til Kvernberget Vekst. Saken i seg selv virket både fornuftig og grei. Men vesentlige opplysninger i saken manglet. Etter spørsmål fra meg kom rådmannen, langt ut i debatten, med en muntlig redegjørelse med noe relevant info. Da først fikk bystyre opplyst at rådmannen selv er styremedlem og dermed kommunens representant i Kvernberget Vekst AS. I følge forvaltningsloven §6 er rådmannen i slike tilfeller automatisk inhabil, uten at det virket inn i bystyrets behandling. Ordføreren har lovet å rette opp behandlingen av saken, men det er ennå ikke gjort.
Les rådmannens svar til Viggo Jordahl her.
Med denne uryddige behandlingen av en relativt liten sak, er det naturlig å stille spørsmål om rådmann Arne Ingebrigtsen sitt store engasjement i byens næringsliv påvirker den daglige driften av Kristiansund kommune.
Arne Ingebrigtsen ble ansatt av bystyre 24.03.15 og det er ingen hemmelighet at jeg stemte på og ønsket en annen kandidat. Begrunnelsen for å foretrekke en annen kandidat den gangen var kunnskapen om Ingebrigtsen sine mange roller i byens næringsliv.
Bystyre har delegert svært mange myndigheter til rådmannen. Derfor er det lett for en samfunnsengasjert rådmann å komme i uheldige dobbeltroller. Ideelt sett så burde en rådmann ikke ha styreverv eller ha eierskap i hverken kommunale eller private selskap. Men det har rådmann Ingebrigtsen mange av. Styrevervet i Kvernberget vekst AS er ikke enestående. Han er styremedlem i både Vindel AS, Rullebaneutvidelse AS, Vikan Eiendom AS (vara) og Frei administrasjonsbygg AS (vara) på vegne av kommunen. Dette er opplysninger fra Eiermeldingen som ble vedtatt av bystyre 7.november 2017.
Rådmannens engasjement i privat næringsliv, som trolig har daglig påvirkning på kommunens drift, er betydelig større. Rådmannen er medeier og styreleder i Notar AS som kommunen benytter som eiendomsmegler. Det kan også legges til at Kristiansund kommune er medeier i 16 av byens borettslag. Dette gir i det minste grunnlag for å misligholde Innkjøpslovverk, forvaltningslov og kommunelov. I rammeavtaler med lokalt næringsliv kommer slike mulige dobbeltroller sjelden fram.
I tillegg er rådmannen styreformann i følgende selskap som kan ha påvirkning på kommunale avgjørelser: Aagerø Invest AS, Vendetta Forlag AS, Xigen AS, Embla AS og Progenity AS. Ingebrigtsen er også styremedlem i Maritech Systems AS.
Jeg har ved flere anledninger etterlyst kvalitetssikring rundt habilitetsvurderinger av både i saksframlegg og ellers i kommunal forvaltning, men har til gode å se forklaringer på dobbeltroller og fare for brudd på særlover og kommuneloven.
Som engasjert innbygger og lokalpolitikker er det min rolle å spørre og rådmannens rolle å svare når det er mistanke om habilitet og rolleblandinger.
Men det er selvsagt ikke ulovlig at en rådmann sitter i styre i kommunale og private aksjeselskap. Med et så stort engasjement som Arne Ingebrigtsen har, krever det en formidabel jobb å manøvrere i lovverket mellom forvaltning og forretning for å unngå å være inhabil.
Derfor er det igjen betimelig å spørre rådmannen: er habiliteten kontinuerlig under vurdering i en travel hverdag?