Ny legetjeneste og kommuneoverlege i Kristiansund

Ny kommuneoverlege i Kristiansund kommune, María Eugenia Domínguez Pedroso Fotograf Ingunn Strand

Kristiansund kommune har etablert en ny enhet for legetjenester, og har ansatt Maria Pedroso som ny kommuneoverlege.

I en artikkel på kommunens hjemmesider meldes om at Kristiansund legger om legetjenestene og etablerer en nye enhet skal ledes av kommuneoverlege. Til å begynne med vil enhet for legetjenester inneha minst to avdelinger fordelt på legevakt og psykologtjenester.

Kristiansund kommune har er ferdig med rekrutteringen av kommuneoverlege og har tilsatt María Eugenia Domínguez Pedroso. Hun tiltrer i november 2022.

I tillegg har kommunen ansatt Jeanette-Christin Hanneseth Størseth som avdelingsleder for legevakten. 

I avdeling for psykologtjenester tiltrådte Katarina Eilertsen 1. september som Kommunepsykolog 1 etter Tormod Sandvik som gikk over i pensjonistenes rekker. Det jobbes i disse dager med å rekruttere to kommunepsykologer inn i avdelingen for psykologtjenester.

Ny kommuneoverlege

Kommuneoverlege María Eugenia Domínguez Pedroso fikk sin medisinske utdannelse og spesialisering i allmennmedisin i Spania. Hun har også erfaring som rettsmedisiner både i Spania og i Portugal. Som allmennlege og fastlege i Norge har hun fire års erfaring fra et interkommunalt legesenter for asylsøkere og flyktninger i Vestfold. Siden 2012 har Pedroso arbeidet som arbeidsmedisiner både i offentlige og private bedriftshelsetjenester. De siste fem årene har hun jobbet som lege i bedriftshelsetjenesten i Helse Møre og Romsdal.

Nødvendig og forsvarlig helsehjelp

Kommunen er ansvarlig for et vidt spekter av helsetjenester til sine innbyggere, og skal sørge for at de får nødvendig og forsvarlig helsehjelp med kvalitet.

– Jeg ønsker med min erfaring og kompetanse å være en god råd- og premissgiver slik at kommunen kan oppfylle sine forplikter etter lov og forskrifter, sier Maria Pedroso i pressemeldingen.

Inngår i kriseledelsen

Maria Pedroso blir ansvarlig for strategi, planlegging, organisering og drift av enheten for legetjenester, helsefaglig rådgiver for kommunedirektør, kommunalsjefer og kommunale helsetjenester. I tillegg skal den nye kommunelegen følge opp kvalitetsarbeid og pasientsikkerhet i legetjenestene, være pådriver for tjenesteutvikling, delta i samarbeidsutvalg og allmennlegeutvalg samt inngå i kommunens kriseledelse og beredskapsarbeid.