E39 Halsafjorden bør gis status som teknologipilot

Illustrasjonskart :E39 Halsafjorden, fjordkrysning / Statens Vegvesen

Samspleis AS, som eies av en rekke næringslivsbedrifter og kommunene på Nordmøre og i Romsdal, og Møre og Romsdal fylkeskommune har i samråd med sine eiere utarbeidet en uttalelse til plangrunnlaget for Nasjonal Transportplan for perioden 2018-29, samt til arbeidet med utviklingsstrategi for en fergefri og utbedret E39.

Samspleis AS oppsummerer sin uttalelse slik:

For at ambisjonen knyttet til en fergefri og utbedret E39 skal kunne oppfylles, må prosjektene gjennomføres så snart de er klare. E39 Betna-Stormyra er planmessig klar, og er egnet som pilot for lange totalentrepriser, og E39 Møreaksen må sikres finansiering i 2019
slik at den uten opphold kan påbegynnes så snart den er klar.

E39 Halsafjorden bør gis status som teknologipilot for kryssing av Bjørnafjorden og Sulafjorden, der større utgaver av tilsvarende flytende hengebruer er aktuelle.

Arbeidet med de nye E39-strekningene rundt og gjennom Molde må fortsette for fullt.

For Nordmøre er det viktig å intensivere arbeidet med å utvikle en bedre Rv 70 fra Kristiansund til Oppdal for å utvikle et større felles bo- og arbeidsmarked på Nordmøre, redusere transportkostnadene og gi bedre tilgang til jernbanen på Oppdal.

Planlegging og løfting av standard mellom Krifast og Kristiansund må komme skikkelig i gang, og strekningen Tingvoll-Ålvundfossen må fullføres.

E136 er den viktigste forbindelsen mellom Østlandet og store deler av Møre og Romsdal. En lengre utbedring og omlegging på strekningen Marstein-Stuguflåten er påkrevet for å sikre bo- og miljøforhold, samt sikre E136 som forutsigbar transportkorridor hele året.

Trafikken på E136 vokser sterkt, og uten utbedringer og omlegginger gjøres tettsteder
som for eksempel Veblungsnes ubeboelige. Det er viktig å utvikle et større felles bo- og arbeidsmarked i Romsdal, og Fv 64 er viktig i den sammenheng. Den bør derfor gjenopptas som riksveg slik at forbindelsen bedre kan bidra i dette. Raumabanen ender på Åndalsnes, og både E136 og Fv 64 er derfor viktige tilførselsveger til jernbane for disse deler av landet.
Plangrunnlaget foreslår at tiltak på vegnettet prioriteres etter transportøkonomiske egenskaper. Infrastrukturens betydning for produktivitet og verdiskaping, og behovet for å styrke internasjonal konkurranseevne til de sterke eksportområdene på Vestlandet gjennom større felles bo- og arbeidsmarkeder er ikke ivaretatt.

Det politiske arbeidet rettet mot departementets senere forslag til investeringsprogram for perioden blir derfor avgjørende.

40 års nedbetalingstid

For at samfunnsmessige effekter skal kunne tas ut raskere må bompengesatsene være så lave at lokal og regional utvikling hemmes minst mulig, og nedbetalingstiden for bompengelån bør derfor utvides til 40 år.

Både E39 og E136 er viktige transportkorridorer der trafikken øker sterkt.

Områdene langs hovedkorridorene utvikler seg i retning av å bli ubeboelige, og for raskere å kunne gjøre de mer hensiktsmessige må de utvikles gjennom nye planinnretninger og totalentrepriser.

Det er behov for at dette arbeidet intensiveres kraftig, og rammen for NTP-perioden må derfor økes utover høy ramme slik den foreligger i dokumentene, skriver Samspleis i uttalelsen.