Det er fire år siden publikum for siste gang fikk stifte bekjentskap med klippfiskdronningen fra Kristiansund. Nå er musikken hentet fram igjen, og til sammen over 70 korister, dansere, musikere og solister gleder seg til å framføre musikken vi alle har blitt så glade i, fredag og lørdag denne uken.
I helga får publikum oppleve en konsertversjon av folkeoperaen Donna Bacalao. Med oss har vi et stjernelag av solister, som alle har erfaring fra tidligere versjoner av Donna Bacalao. Som selveste klippfiskdronningen Donna finner vi stjernesopranen Beate Mordal. Tenoren Hallvar Djupvik er Kristiansundskongen – den visjonære gründeren, som skal sette Kristiansund på kartet som klippfiskeksportør. Tilbake i rollen som den sjarmerende sjarlatanen Ryktebørsen, som vingler fra den ene klippfiskbaronens side til den andre, finner vi tenoren Nils Harald Sødal.
Dirigent Lars Erik Gudim leder det musikalske med ekstra stødig hånd, det er nemlig han som har arrangert musikken for kor og orkester.
Operasjef Line Lønning Andresen er stolt og glad over å endelig kunne presentere en annerledes versjon av Donna Bacalao: «Det er fire år siden sist, og vi har fått veldig mange forespørsler fra vårt publikum om når Donna Bacalao kommer på programmet igjen – nå er ventetiden over!»
OM SOLISTENE
Sopranen Beate Mordal har hatt store oppdrag med blant annet Trondheim Symfoniorkester og Den Kongelige Opera i København som arbeidsgivere. Her i Kristiansund har hun vært ofte den siste tiden, sist sett som solist på konserten West Side Story under Kristiansund Kirke Kunst og Kulturfestival i september, og med konserten With love from Paris med pianist Nicolas Royez i forrige uke.
Tenoren Hallvar Djupvik har sin bakgrunn fra musikkonservatoriet i Kristiansand og operaakademiet i København. Han har hatt roller på operascener i Norge og Danmark, og han har vært solistpraktikant hos DNO&B i sesongen 2012-2013.
Han sang rollen som Lenskij i Eugen Onegin under Operafestukene i 2016.
Tenoren Nils Harald Sødal ble en del av Nasjonaloperaens faste solistensemble i 2012, etter en aktiv frilanskarriere. Han har gjestet flere europeiske operascener og høstet blant annet rosende kritikker for tittelrollen i Albert Herring. Han hadde rollen som Edward i operaen Med kniven på strupen satt opp i Kristiansund i 2010. I tillegg til å være operasanger, er Sødal også en kritikerrost romanforfatter.
OM DONNA BACALAO
Historien om Donna Bacalao setter oss tilbake i tid, til slutten av 1800-tallet da Kristiansund ble Norges største klippfiskeksportør. Fortellingen åpner med klippfiskarbeidernes frykt for framtiden. Det er svart hav og for lite fisk.
Den gamle klippfiskbaronen dør, og arvingene slåss om sitt. Konkurrenter av avdøde ser sitt snitt til å komme høyere på strå. Den avdødes unge sønn kommer hjem fra utlandet for å overta forretningene på vegne av sin mor. Han er visjonær, men ses på som en jypling av de andre klippfiskbaronene i byen. På tross av dette er det den fremtidige Kristiansundskongen vi her ser konturene av, som skal bli større enn dem alle, inklusive den argeste konkurrenten i byen: Klæppfesk-Olsen.
Midt i det store spillet foregår også et kammerspill mellom Donna Bacalao, Kongen og Ryktebørsen. Sistnevnte er en storsjarmør. Både Trollkjerringa og Åttemannsenka advarer Donna Bacalao mot å ha noe med denne sjarlatanen å gjøre, som er en troløs ryktespreder, og som trolig er far til både den ene og den andre.
Ryktebørsen har et godt øye til Donna Bacalao. Det samme har Kongen, på tross av hennes lave rang. Han tiltrekkes av henne, også fordi hun er lojal mot ham, og bringer han etterretninger om Klæppfesk-Olsens forsøk på å kjøpe opp arbeidsfolk og ødelegge for Kongens egne forretninger. Donna Bacalao hengir seg til begge to, og blir gravid. Kongen sørger over sin rikdom, som ikke gjør han lykkelig. Han elsker en som ikke elsker han tilbake. Kongen kan uansett ikke vedkjenne seg et eventuelt farskap. Av fornuft må han velge en kone av riktig rang og stand. Ryktebørsen vil gjøre hva som helst for å påta seg farskapet. Han elsker Donna av hele sitt hjerte. Men Donna vegrer seg og avviser ham i første omgang. Hun er sikker på at det er Kongen som er far til barnet.
Spørsmålet avgjøres av barnets øyefarge. Er den Kongen som er faren vil barnet forårsake en sosial skandale og skape en umulig situasjon for Donna. Er Ryktebørsen faren, vil han kanskje likevel få den han elsker, og Donna Bacalao kan si ja til den hun innerst inne ønsker er barnets rette far.
Kongen har blå øyne.
Donna Bacalao og Ryktebørsen har brune.
Barnet har…?