I formannskapsmøtet tirsdag 24.03.2020 kunne rådmannen, med rette, skryte av at Kristiansund kommune var på dag 57 av beredskap. Det er ikke mange kommuner som kan påberope seg så tidlig beredskap som det Kristiansund kommune kan. Det skal vi være stolte av.
Det er også all grunn til å skryte av kommunens informasjonsarbeid og innsats for smittebegrensning fram til nå.
Skolenes evne til å digitaliseres nesten over natta har være overraskende bra. Det er ingen tvil om at dette har medført en veldig bratt læringskurve for mange lærere, elever og foresatte.
Men så var det det politiske landskapet da. Hvordan går det med digitaliseringen av oss folkevalgte i denne perioden?
I Kristiansund fattet formannskapet et vedtak 13.03.2020 som avviklet alle hovedutvalg med unntak av formannskapet og Hovedutvalg Plan- og Bygning, og kommunestyret, fram til det er «medisinsk tilrådelig» å gjennomføre fysiske møter.
Samme dag kom det en forskrift fra regjeringen som bekrefter muligheten for utvalg og kommunestyret til å avholde møter digitalt.
I formannskapsmøtet 24.03.2020 ble det rapportert om arbeidet rundt Coronavirus-situasjonen. Ved denne anledningen ble det gode arbeidet Kristiansund kommune har gjort for å sikre en veldig god IKT
infrastruktur fremsnakket. All ros og berettiget skryt til de som kan for at vi har fått en så godt utviklet infrastruktur at en digitalisering kunne finne sted så å si over natta.
Vårt spørsmål er hvorfor dette gode arbeidet ikke er overført til den politiske arenaen.
Vi er altså på dag 64 av beredskapen når vi skriver dette, vi har kanskje Norges beste infrastruktur for digital hverdag, men vi greier ikke å sette opp digital politisk drift av kommunen. Hvor digitalt framskutte er vi egentlig da?
Den demokratiske drifta av Kristiansund kommune er altså satt på vent fram til det er medisinsk forsvarlig å møtes. I en digitalt framsnakket by?
Nå er også det oppsatte bystyremøtet 02.04.2020 avlyst. Da er det satt opp et nytt møte i formannskapet. Der skal situasjonen rundt digital politisk hverdag diskuteres igjen.
Det framgår av saksdokumentene til møtet 02.04.2020 at det tas sikte på å gjennomføre digitalt kommunestyremøte 14.05.2020. Det betyr i praksis at byens øverste politisk organ, kommunestyret, samt alle så nær som ett hovedutvalg, er parkert i perioden 13.03.2020-14.05.2020.
Det er 2 kommunestyremøter samt flere hovedutvalgsmøter som da ikke har blitt, og ikke blir avholdt denne perioden.
Vedtaket formannskapet fattet 13.03.2020 lyder: “Formannskapet styrer kommunens aktivitet uten behandling av saker i bystyret, så inntil videre. Viktige saker i andre utvalg kan, i denne perioden, behandles av formannskapet.”
Så der ligger den digitale politiske drifta av Kristiansund. Hos formannskapet. Uten at bystyret har fått komme med innspill og uten at dette faktisk er vedtatt av bystyret, som etter vår kunnskap er byens
øverste politiske styringsorgan.
Vi ønsker at kontrollutvalget foretar en vurdering av lovligheten av at formannskapet suspenderer kommunestyrets og andre utvalgs møter.
Kommunelovens §6-1 0g §11-8 definerer kommunestyret som det eneste organet som kan vedta en praksis lik den vi har i Kristiansund kommune f.o.m 13.03.2020.
Det kan virke som om det her er vedtatt en praksis av formannskapet som de ikke har tilgang til å vedta.
Samtidig vil vi påpeke at det gjør de politiske prosessene sårbare at ett eneste organ skal være virksomt. Slik vi har rigget vår digitale infrastruktur vil det være fullt mulig å avholde digitale møter i alle folkevalgte organer.
29.03.2020 kom regjeringa med en nasjonal veileder for krisehåndtering der de igjen vektlegger kommunestyrets vedtaksmyndighet.
Vi ønsker å presisere at vi berømmer det kommunale beredskapsarbeidet og kriseledelsen i kommunen for innsatsen knyttet til Covid-19 krisen, og vi applauderer den handlingskraft beredskapsledelsen har utvist fram til nå.
På tross av det gode arbeidet som er utført finner vi det rimelig å stille spørsmål om vi nå har en by som styres etter et vedtak som pr definisjon er ugyldig fordi det er fattet av et formannskap som ikke har fått myndighet fra bystyret til å fatte det vedtaket som er fattet. Dernest stiller vi også spørsmål ved innføring, og opprettholdelse av en praksis som suspenderer kommunens øverste politiske organ fra å virke i stede for å løfte den digitale praksisen i kommunen til enda et nivå.
Nå er det berammet nytt formannskapsmøte, som erstatter bystyremøtet som var oppsatt 02.04.2020.
Av sakslista framgår det at politisk drift av Kristiansund kommune i pandemiperioden står på sakskartet. Utfordringen vår er her at denne saken ikke kan behandles i formannskapet så lenge kommunestyret ikke har vedtatt dette.
Vi håper at den praksis som ble innført (ved vedtak i formannskapet) opphører, og at vedtaket oppheves med bakgrunn i det faktum at kommunestyret ikke har fattet det nødvendige vedtaket for å gi formannskapet adgang til å innføre en slik praksis.
Når det nå er berammet et digitalt kommunestyremøte, ønsker vi at vi kan få en bred diskusjon om hvordan vi kan få til forsvarlig politisk drift av Kristiansund kommune, i tråd med kommuneloven og regjeringens nye føringer, slik at demokratiet ikke blir tilsidesatt i den perioden denne krisa vedvarer.
Vi ønsker samtidig, som nevnt tidligere, at kontrollutvalget ser på lovligheten av den praksis som ble innført 13.03.2020, og kommer med en uttalelse som kan ligge til grunn for framtidige krisesituasjoner av samme alvorlighetsgrad.
Signert:
Line Karlsvik SV
Viggo Jordahl SV
Sidsel Holm Frøseth Rødt Kristiansund
Kitty Williams Rødt Kristiansund
Ståle Melby Rødt Kristiansund
Pia Schmedling Rødt Kristiansund
Alf Tømmervåg Rødt Kristiansund
Sigve Torland Rødt Kristiansund