Harald T. Nesvik, parlamentarisk leder Fremskrittspartiet
Det var tidlig i 2014 at Arbeiderpartiets Helga Pedersen oppfordret årsmøtet i Vadsø Ap var viktigheten av at alle bidro til å sverte den nye regjeringen. Personlig tror jeg denne planen om å snakke nedlatende om andre partier var årsaken til at det i det hele tatt ble flertall for en ny regjering høsten 2013. Jeg takker så mye for det, og lurer på om de fremdeles syns det var en god plan?
At Fremskrittspartiet fikk samferdselsministeren har de fleste av landets trafikanter merket. Det lukter asfalt i hele landet, og det blinker i skilt langs norske veier som et tegn på at det omsider skjer mye på vedlikeholdssiden. Norske riks- og fylkesveier har skreket etter vedlikehold, asfalt og rassikring. Dette gjør FrP mulig: Tidligere i år la regjeringen frem Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029, med et budsjett på svimlende 1000 milliarder kroner. Ap fortsetter som de lovte ved å kritisere denne planen.
Aps transportplan er fullstendig urealistisk. De bruker de samme pengene flere ganger og underfinansierer en rekke prosjekter. Tallene går rett og slett ikke opp. Jeg tviler sterkt på at Jens Stoltenberg ville lagt fram en plan som åpenbart ikke lar seg gjennomføre.
Ap har kritisert regjeringen og samarbeidspartiene for å bruke for mye penger i tidens mest ambisiøse transportplan, men velger selv å plusse på syv milliarder kroner. Det sier de ikke noe om. Allikevel har de ikke penger til alt det de sier de skal gjøre, og kritiserer oss for å ikke gjøre noe med.
Videre vil Ap benytte 5,1 mrd. kr til å fremskynde navngitte prosjekter med en samlet kostnadsramme på flere titalls milliarder kroner til første planperiode. Dette kan da umulig gå opp? Det er grunnen til vi ikke kan stole det Ap nå legger fram.
FrP har fått gjennomslag for en tilskuddsordning for å kutte vanlige folks bompengeutgifter. At folk må betale mindre bompenger syns ikke Ap noe om. Med dem må bilistene betale seks milliarder mer i bompenger. Selvsagt kritiserer de at deler av NTP finansieres gjennom bompenger. Ja vel. Hvorfor ber de da om at disse prosjektene lokalt, regionalt og nasjonalt skal ha bompenger da? Og nå skal dere i tillegg gjøre det 6 milliarder dyrere for folk? Hvorfor glemmer dere dette i iveren etter å snakke om NTP og prioriteringer?
Ap mener planleggingstiden knapt er redusert på fire år, de mener utbygging av infrastruktur må organiseres mer kostnadseffektiv og nærmest etterlyser sammenhengende utbygginger og kontrakter.
Kjære Ap- dere glemmer i samme åndedrag å si at dere er i mot veiselskapet Nye Veier AS som tar for seg akkurat dette. Og deres rødgrønne ektefelle Senterpartiet, vil ikke ha dette som Ap etterlyser her.
Den samme opposisjonen kritiserte oss når vi økte foreldrebetalingen i barnehagen med 100 kr per måned. Dette gjorde vi for å ha inndekning for at barn fra familier som har minst, skal ha muligheten til å gå i barnehage om foreldrene ønsker dette. Det de derimot selv sørger for, gjør at det å hente og levere i barnehagen, på SFO og fritidsaktiviteter kan komme opp i tilsvarende beløp nærmest daglig ved å øke bompengene slik de gjør- men konsekvent unnlater å si noe om
Aps NTP vil fordyre hverdagen til vanlige familier med vanlige inntekter som er avhengige av bil for å få kabalen til å gå opp. Alt dette sier ikke Ap noe om.