Kristiansund ble lovet kompetansesenter for lønn- og regnskap for Politiet, meldte KSU 24/7 som første medie 24. august 2016. Nå er det bare regnskap igjen, og Kristiansund har nok en gang blitt lurt. Noen har stukket kjepper i hjulene og fått lønn til Stavanger. Men hvem står bak? Og tåler saksgangen dagens lys?
Den 2. februar sendte Justis- og beredskapsdepartementet ut et tildelingsbrev for 2017 til Politidirektoratet. I denne viktige publikasjonen står det følgende: Oppdrag: O5 Politiets kompetansesenter for lønn og regnskap skal etableres i Kristiansund.
Etter bare 15 dager, den 17. februar, melder våre kolleger i Tidens Krav at Kristiansund får bare 50 arbeidsplasser, ikke 70. Lønn skal legges til Stavanger.
Tildelingsbrevet
Et tildelingsbrev er en årlig instruks fra ansvarlig departement til de enkelte underliggende virksomheter. Ved tildelingsbrevet stilles bevilgningen fra Stortinget til disposisjon for virksomheten, samtidig som det fastsettes utgifts- og inntektsrammer, budsjettfullmakter og rapporteringskrav. Tildelingsbrevene er en viktig del av departementets samlede virksomhetsstyring.
Her er det med andre ord «noen» som har fått endret dette til at det skal kun etableres et kompetansesenter for regnskap i Kristiansund. Den tyngste og mest arbeidskrevende delen av virksomheten som departementet har bestilt i Kristiansund er flyttet. Det ser ut til at noen byråkrater i Politidirektoratet har bestemt at Direktoratet for økonomistyring (DFØ) skal ta lønnsoppgavene som skulle lokaliseres i Kristiansund. Jobbene blir i stedet opprettet i Stavanger.
Endringen av instruksen fra departementet
– Kompetansesenteret i Kristiansund skal fortsatt bygges opp, men det vil etter all sannsynlighet bli rekruttert inn færre medarbeidere til å jobbe med lønnsoppgaver enn det vi hittil har planlagt for. Opprinnelig har det vært anslått at kompetansesentret ville bestå av om lag 70 medarbeidere når det er i full drift. Med den oppgavedelingen som nå er besluttet, vil antallet medarbeidere i Kristiansund bli noe lavere, om lag 50, sa avdelingsdirektør Frede Hermansen i Politidirektoratet til Tidens Krav.
Dette er stikk i strid med hva justis- og beredskapsdepartementet har bestilt fra Politidirektoratet 15 dager tidligere.
Men hvem har egentlig besluttet dette? Så langt har vi ikke klart å få noe svar på hvordan dette har blitt så endret på bare 15 dager. KSU 24/7 har stilt disse spørsmålene til Justis- og beredskapsdepartementet, uten å få noe svar.
Tidligere statssekretær – Dette høres veldig merkelig ut!
-Dette høres veldig merkelig ut, sier tidligere statssekretær i Justisdepartementet, Pål Lønseth. Man kan ikke endre på innholdet i tildelingsbrevet uten at saken skal til ny behandling i Justis- og beredskapsdepartementet, sier han. Hvis det i tillegg er et Stortingsvedtak, skal saken også behandles på nytt i Stortinget.
Når Justis- og beredskapsdepartementet sender ut Tildelingsbrev til Politidirektoratet basert på budsjettet for 2017, hvem har da makt til å endre dette på bare 15 dager? Er det tillatt?
Bekymret for arbeidsplassene
Ansatte ved senteret i Kristiansund, som KSU 24/7 har snakket med, er bekymret for jobbene sine, allerede før de har startet. Det er rekruttert mennesker med spesialkompetanse på lønn. Disse har gjerne sagt opp gode jobber, for å starte hos Politiet. Nå er det høyst usikkert om tilsynelatende gode, sikre jobber viser seg å være nettopp det.
En annen faktor som har forsvunnet underveis, er at ansatte i Politiet må fremvise vandelsattest. Også de som driver med lønn og regnskap. Dette er en forsikring om at de som kjører lønn faktisk er til å stole på. De som jobber med dette får full kontroll over organisasjonen, menneskene som jobber der og hva de driver med. Gjennom reiseregninger, kan man for eksempel få innblikk i hva personell i spesielle avdelinger er opptatt med. Derfor har det tidligere vært viktig å sørge for ansettelse av folk med plettfri vandel. Dette er i midlertidig ikke viktig for DFØ. Det stilles ingen krav om plettfri vandel eller vandelsattest ved ansettelse.
Oktober 2016: Alt i rute
Stortingsrepresentant Else May Botten (Ap) fra Mørebenken stilte følgende spørsmål til justis- og beredskapsministeren i oktober 2016: Hvorfor velger man å etablere interim organisasjonen til politiets lønns- og regnskapssentral, på Østlandet, og ikke i Kristiansund hvor sentralen til slutt skal være?
Svaret fra justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (FrP):
Politiet har spesielle arbeidstidsbestemmelser og en rekke manuelle rutiner som krever særskilt kompetanse. I utgangspunktet er det få ressurser i Kristiansund med kompetanse og kunnskap om politiets systemer og rutiner. Det forventes derfor ikke at Kristiansund kan være klar til å overta lønns- og regnskapsoppgavene fra 1. januar 2017.
Lønns- og regnskapsoppgavene for Agder politidistrikt må overføres til Politiets fellestjenester fra 1. januar 2017 på grunn av endringer i de administrative systemene og fordi overføringen henger sammen med planen for gjennomføringen av nærpolitireformen i politidistriktene. Lønn og regnskap i de andre politidistriktene overføres deretter til fellestjenestene distrikt for distrikt.
For å sikre at Politiets fellestjenester skal kunne overta ansvaret for lønn og regnskap for det første politidistriktet den 1. januar, etableres det derfor en midlertidig organisasjon i Oslo. Samtidig bygges den permanente organisasjonen opp i Kristiansund.
Ingen skjær i sjøen
Det var med andre ord i oktober 2016 ingen skjær i sjøen for å etablere senteret i Kristiansund. Man trengte bare litt mer tid på seg. Tid til å gjøre hva?
Justis- og beredskapsminister Anundsen sa også at regjeringen arbeider aktivt med å legge til rette for at arbeidsmarkedsregioner også utenom de største byene skal få tilført nye arbeidsplasser når det er mulig, og følger opp avtalen med Venstre om utlokalisering av statlige arbeidsplasser. Det nye lønn- og regnskapssenteret i Kristiansund blir et kompetansesenter som skal bidra til utvikling av fagområdet lønn og regnskap i politiet. Det vil bidra til effektivitet, kvalitet og sikkerhet i tjenestene som et ledd i nærpolitireformen.
Så mye kan forandre seg på så kort tid.
Jokeren?
Kilder KSU 24/7 har snakket med, peker på fylkespolitiker og tidligere vararepresentant til Stortinget, Bjørn Sæstad, som mannen bak flyttingen av lønn. Han er avdelingsdirektør i DFØ og fylkespolitiker for Høyre i Rogaland. Han har tette bånd til dagens politiske ledelse og ønsker å samle arbeidsplasser til sitt hjemfylke. At dette også styrker hans organisasjon, er nok heller ingen ulempe.