Brannvesenets nye båt sjøsatt onsdag

Den nye brann- og redningsbåten ble sjøsatt onsdag ettermiddag ved anlegget til Møre Båtservice på Innlandet. Foto: Per Kristian Leikanger

Ny brann- og redningsbåt gir hele regionen styrket beredskap og trygghet til sjøs.

Nordmøre interkommunale brann- og redningstjeneste sjøsatte onsdag ettermiddag sin nye båt ved anlegget til Møre Båtservice på Innlandet. Brannsjef Kjell Inge Mathisen er sikker på at båten vil gi mannskap, og ikke minst folk i nød, større trygghet.

Brannsjef Kjell Inge Mathisen og daglig leder ved Nordic Maritime Services AS Jan-Ove Nilsen. Foto: Per Kristian Leikanger

– Formålet vårt er liv og helse, miljø og materielle verdier. Før har vi vært veldig tynn på sjøredning, mens nå har vi fått et redskap som gjør oss mye mer fleksibel, og gjør at vi kan håndtere redningsoppdrag i nesten all slags vær. Vi kan operere med trygghet for eget mannskap, og så gir det selvsagt en større trygghet for dem som dessverre havner i sjøen eller har andre uhell, sier Mathisen.

Godt utstyrt

Mathisen framhever at Nordmøre brann og redning skal være et supplement til Redningsselskapet og deres beredskap.

–  Redningsselskapet i Kristiansund, som er en god samarbeidspartner, har jo til dels lignende beredskap, men nå er vi med og utfyller sammen med dem, og da blir beredskapen i hele regionen styrket.

Topp moderne utstyr skal hjelpe brannvesenets mannskap i arbeidet til sjøs.

– Tidligere når vi har hatt savnede personer til sjøs, har vi søkt lite grann på måfå. Vi har verken hatt søkelys eller kartplotter slik at vi ser hvilket område vi har dekket. Vi har kanskje kjørt over samme område flere ganger. For dårlig utstyr har gjort at vi kanskje har kjørt forbi selve hendelsen. Nå får vi en båt med godt utstyr. Vi har gode søkelys om bord, sånn at vi skal klare å operere i mørket, forsikrer brannsjefen.

Dekker større område

Der den gamle beredskapsbåten nesten ikke kunne gå utaskjærs, vil den nye båten gi brannvesenet langt større rekkevidde.

Førerhuset i båten har to stoler og en benk. Foto: Per Kristian Leikanger

– Med den gamle båten måtte vi holde oss nesten innenfor bruene, det vil si havnebassenget og delvis uti Nordsundet. Var det dårlig vær, hadde vi ikke noe utenfor Sørsundbrua å gjøre. Nå har vi en båt som er bygget for å gå i tilnærmet all slags vær. Det er kanskje tre-fire dager i året vi ikke kan gå ut i åpent hav, sier Mathisen.

Med et brannsamarbeid som strekker seg over fire kommuner, kommer dette godt med.

– Den båten vi får nå marsjer på nesten 40 knop under gode forhold, og da kan vi utvide vårt arbeidsområde betydelig. Det er viktig nå som vi har blitt utvidet til fire kommuner gjennom NIBR, og har ansvaret for Aure, Averøy, Kristiansund og Smøla. Båten er også utrustet slik at den kan brukes som en brannbåt, ved å flytte om bord bærbare pumper. Vi kan flytte både mannskap og utstyr over lengre avstander. Det har vi ikke hatt muligheten til før.

Fakta – ny brann- og redningsbåt

  • Modell: Alunaut AC-26 LC XMP SAR
  • Aluminiumsskrog
  • Bygget av: Alunaut
  • Leverandør: Nordic Maritime Services AS
  • Mannskap: Inntil 6 personer
  • Maks antall personer ved nød/krise: Ca. 20
  • Skroglengde: 7,97 m
  • Makslengde: 8,85 m
  • Skrogbredde: 2,81 m
  • Bensintank: 400 liter
  • Dieseltank: 20 liter
  • Motoreffekt: 257,4 kW / 350 hk
  • Maks last: 1620 kg