Båtheisen til Jemar Norpower AS har passert 2500 tonn

Jemar båtheis Foto: Nina Ersnes

Siden Jemar Norpower AS gikk til anskaffelse av en travellift i sommer har den allerede løftet over 2500 tonn med båt.

Det melder selskapet i en pressemelding onsdag.

Pressemeldingen

Midt i havna i Kristiansund er det et lite industrieventyr som er på vei til å utvikle seg.

– Båter kommer stadig innom for understellsbehandling, uttaler administrerende direktør Johs Ersnes.

Dette kan dreie seg om servicebåter til oppdrettsnæringa som trenger spyling og desinfisering før de skal på videre oppdrag eller fiskebåter som skal ha bunnsmøring, zink-skifte og opp smøring av propeller.

– Effektivt og skånsomt er våre fordeler, fortsetter Ersnes.

– Dette er den mest skånsomme og den mest effektive metoden for behandling av båter på land. Opp til 8 stropper løfter båten og på under to timer er behandlingen ferdig og båten kommet på vannet igjen. Dette inkluderer undersøkelse av veterinær.

Den røde krana på Sørholmen midt i havna i Kristiansund vekket både nysgjerrige tilskuere og muligens litt undring om by-bildet når den kom på plass i løpet av noen hektiske sommermåneder 2019. Den karakteristiske fargen på den åpne plassen har ført til mange spørsmål og til tider mange
nysgjerrige tilskuere har tatt oppstilling på broa over til Innlandet for å bivåne at båter blir løftet opp og satt på land. Når Hurtigruta passerer på 50 meters avstand blir det knipset mange bilder av båter som henger i «løse lufta» uttaler kranfører Leif Ersnes. Men først og fremst er dette en innvestering i en kran for å hjelpe bedriften til å sette ut og ta inn egne båter. En ny kran måtte bedriften uansett ha, den gamle 16 tonns kranen hadde blitt for liten til det meste. Den nye krana løfter opp til 140 tonn og har begrensinger på 12 meter bredde og 28 meter lengde. Tilbudet er unikt i nærområde og en må til Måløya i sør eller Bottenhavn i nord for å finne tilsvarende. Dette er et godt steg i riktig retning for å videreutvikle Kristiansund som et maritimt regionssenter. At denne typen tilbud finnes i den sentrale havna i en by gjør at både båt og mannskap kan få utført sine tjenester på en enkel og effektiv måte. Mannskapsbytte med flytilbudet, proviantering kan gjøres, drivstoff skaffes og vedlikehold blir utført. Den maritime oppdrettsnæringa har sammen med den tradisjonelle kystfiskeflåten her et godt og trygt tilbud.

Miljøstasjon

Jemar Norpower AS har samtidig fokus på miljøet rundt seg.

– At vi ligger midt i havna forplikter, uttaler Johs Ersnes.

Beddingen der båtene behandles er laget som en miljøstasjon med null utslipp til havet. Under grunnen er det lagt ned renner og tanker som samler opp alt som spyles av båtene og lagres til det blir hentet som spesialavfall av egne biler med slamsugingsutstyr. Veterinærer nikker anerkjennende på systemet og snakker om at dette er framtida. Forskjellen er at på en tradisjonell slip vil alt som spyles av båtene ende opp i sjøen igjen – det samme vannet som båtene settes ut i – mens her blir alt lagret. Det er foreløpig ukjent om det finnes tilsvarende i hele landet.

Kostnadene

Kostnadene på hele systemet vil ikke Ersnes konkret ut med, men gir til kjenne at dette er en nødvendig investering for fremtiden. Kai, pirer og grunnarbeider koster omtrent det samme som krana gjør og avslører at om du vil ut å kjøpe en ny kran må du ut med noen millioner. Om investeringen lønner seg vil være avhengig av hvor mange som ser seg tjent med å bruke krana. Å ha båt krever en del vedlikehold – på samme måte som en bil trenger servise, trenger båter servise. Spesielt under vannlinja er dette påkrevet om den skal ha varighet over tid.

– Tilbudet er der og vi ønsker oss flere kunder i den, uttaler Ersnes.