De siste dagene har det florert med konspirasjoner og rykter på sosiale medier om SAS og deres bytte av flytype på enkelte ruter til Kvernberget.
– Helt grunnløst å knytte dette opp mot bytte av flytype, sier informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen. I går var det flere trafikkforstyrrelser som fikk konsekvenser for hele Norge. Det er klart dette er kjedelig for våre passasjerer, men dette er ikke forhold vi har noe innvirkning på, sier Johansen.
Flytypen som SAS har satt inn på en del av rutene til Kvernberget, er av typen Bombardier CRJ-900. Flytypen er laget av samme selskap som også lager Widerøes Dash-8, og blir betegnet som arbeidshester og svært pålitelige.
– I dag måtte vi kansellere en avgang, på grunn av forstyrrelsene i går. Mannskapet har pålagt hviletid, derfor kunne ikke mannskapet fly i dag tidlig. Dette er lovpålagt og heller ikke noe vi får gjort noe med, sier Johansen.
Johansen forteller at CRJ-900 har en kundetilfredshet på lik linje med Boeing 737. Ved å sette inn denne flytypen, kunne SAS opprettholde rutetilbudet på Kvernberget, til tross for nedgang i trafikken. Flytypen har 88 seter og SAS disponerer 12 fly av denne typen. CRJ-serien til kanadiske Bombardier er en av de mest attraktive flyene for det regionale markedet på verdensbasis.
– Det er viktig for nordmøre og næringslivet at frekvensen opprettholdes. Hvilken flytype er mindre viktig, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til KSU 24/7.