Skal elevene lære seg programmering trenger vi det riktige utstyret også i klasserommet.
Regjeringen gir nå 15 millioner kroner til kommuner, fylkeskommuner og private skoleeiere som har prioritert kompetanseheving i programmering. Tilskuddet skal benyttes til å anskaffe utstyr, slik at lærerne kan undervise elevene med det utstyret de selv har brukt i sin kompetanseheving.
– Dagens barn og unge skal ikke bare bli i stand til å bruke digitale verktøy og henge med på utviklingen. De skal bli i stand til å se nye muligheter og løsninger ved hjelp av teknologi, og ikke minst skal de bli i stand til å lede denne utviklingen videre, sier stortingsrepresentant Jan Steinar Engeli Johansen (FrP).
– Disse pengene skal brukes til å kjøpe utstyr slik at lærere som har fått kompetanseheving i programmering kan bruke denne kompetansen i klasserommet. Dette tilskuddet er et av 8 tiltak i den teknologiske skolesekken. Målet er at elevene skal få kunnskap om, og forståelse for, blant annet programmering.
– I 2020 trer de nye læreplanene i skolen i kraft. Da skal programmering inn i de nye læreplanene både i matematikk og naturfag, trolig også musikk. Da er det viktig at vi begynner å forberede oss på det allerede nå, sier Engeli Johansen.
Fakta
Fylke
|
Skoleeier
|
Søkt beløp
|
Innvilget beløp
|
Møre og Romsdal
|
Averøy kommune
|
66 500
|
66 500
|
Møre og Romsdal
|
Giske kommune
|
205 582
|
205 582
|
Møre og Romsdal
|
Haram kommune
|
931 415
|
919 216
|
Møre og Romsdal
|
Ulstein kommune
|
483 563
|
483 563
|
Møre og Romsdal
|
Ørsta kommune
|
178 280
|
178 280
|
Møre og Romsdal
|
Møre og Romsdal fylkeskommune
|
858 930
|
453 354
|
• Utdanningsdirektoratet har tildelt tilskuddsmidler for videreutdanning og kompetanseheving for lærere i programmering. Midlene fordeles til 45 kommuner, 5 fylkeskommuner og 4 private skoler.
• Tilskuddet skal brukes til å kjøpe utstyr slik at lærere kan bruke programmeringskompetansen sin i klasserommet
• Tilskuddet er et av 8 tiltak i den teknologiske skolesekken. De 8 tiltakene:
1. Tilskudd til vitensentrene, for arbeid med programmering i grunnopplæringen
2. Tilskudd til utstyr til skoleeier som prioriterer videreutdanning/kompetanseheving innen programmering
3. Tilskudd til utvikling av digitale læremidler for fagfornyelsen i 2018
4. Tilskudd til innkjøp av digitale læremidler fra 2019 til og med 2022
5. Innføring av Feide 2.0 (Dataporten) i grunnopplæringen
6. Etablering av en nettløsning for å synliggjøre digitale læremidler
7. Tiltak for kvalitet i læremidler
8. Utredning av fellesløsning for skytjenester for grunnopplæringen
Bakgrunn om søknadsprosessen
Utdanningsdirektoratet har vurdert søknadene i henhold til kriterier og prioriteringer.
Ved behandling av søknadene og tildeling av midlene er det lagt vekt på:
• Formelle krav skal være oppfylt for at søknadene skal bli vurdert
• Sammenheng mellom utstyr og programmering og mellom utstyr og beskrivelse av didaktisk bruk
• Prioritering av fellesfag fremfor valgfag og programfag
Utdanningsdirektoratet har også sett på geografisk spredning og grad av helhetlig tenkning og nyskaping i skoleeiers planer