Sommertallene for hotell og camping i Kristiansund viser et veldig godt resultat juni-august 2017, det er en økning på hele 10,6% i forhold til å fjor i perioden juni-august, melder Visit Northwest i en pressemelding.
Det er i denne perioden registrert 51.048 gjestedøgn i Kristiansund. Utenlandsmarkedet som øker mest er USA, Storbritannia og Sverige, men det er fremdeles Tyskland som topper listen over det største markedet etter nordmenn.
– Visit Nordmøre og Romsdal er det regionale destinasjonsselskapet, og vi jobber målrettet for å få flere til å komme til regionen, være her lenger og ikke minst legge igjen mer penger, sier konstituert reiselivsdirektør Torunn Dyrkorn. Det er helt klart Atlanterhavsveien som er vårt største trekkplaster her, og det er denne trafikken vi ønsker skal gi enda mer avkastning til det lokale næringsliv i regionen. Vi ser at Atlanterhavsveien er en utrolig viktig faktor, både når vi ser på trafikken på våre websider, antall presseoppslag som resultat av at vi har hatt journalister og bloggere på besøk, alle reklamefilmene som har hatt veien som kulisse osv. Hele tre sider i lørdagens New York Times med Atlanterhavsvegen og Trollstigen i fokus, har en estimert annonseverdi på 20 millioner norske kroner, og skal visst nok være det største oppslaget noensinne fra et norsk reisemål i avisen. Ser vi på utenlandsmarkedet, så er USA et av de markedene som har økt mest i Kristiansund det siste året, og en slik artikkel vil vi tro vil forsterke denne trenden fremover.
– Vi jobber mot ulike målgrupper i utvalgte marked, og det aller meste av vårt markedsarbeid kjøres digitalt via våre samarbeidspartnere i Visitnorway og Fjord Norge, sier Dyrkorn. Her er det også nå en endring i tidligere kun naturfokus til å bli også fokus på våre kultur- og byopplevelser. Her er så klart Kristiansund en viktig del av dette, som kystby med en fantastisk blomstrende matkultur for eksempel. Fokuset på hele året vil også bli betydelig forsterket, for å spre trafikk til vår, høst og vinter.
– Hos oss på Mætt og Go og Smia har vi hatt en god økning i år, og det ser ut til at sesongen strekker seg lenger en tidligere. Lokalmatbutikken vår er også veldig populær og vi er invitert med til Grüne Woche i Berlin også i 2018, sier «grovsmeden» sjøl, Stian Røsand.
Susanne Kirk fra Sunbåten forteller videre at det er økning også hos dem i forhold til i fjor.
– Vi har en pen økning, som ikke bare skyldes stor økning på lørdager da det har vært gratis. Vi har kjørt flere turistturer som er solgt på piren, der de har vært med på en runde med Sundbåten i tillegg til byvandring på Innlandet.
– Gripruta har hatt en fantastisk sommer, og her har vi også et stort potensiale i å løfte rundturen til Grip enda høyere, sier Torunn Dyrkorn i Visit Nordmøre og Romsdal. Gjennom våre markedskanaler, så ønsker vi å bruke nettopp slike opplevelser til å gjøre et besøk til Kristiansund enda rikere. Først oppleve sentrum, ta en tur med Sundbåten, rusle på Innlandet, spise god lokal mat på en av byens restauranter og i tillegg få oppleve et eksotisk sted som Grip. Men det trengs enda flere opplevelser i selve byen, og vi vil gjerne benytte anledning til å oppfordre til kreativitet her, og vi i destinasjonsselskapet blir gjerne med å diskutere dette fremover.