I utgangspunktet omfavner jeg alle forslag om billigere drivstoff, men når avgiftskåte partier som Arbeiderpartiet begynner å snakke om drivstoffpriser så er det mange grunner til å bli mistenksom.
I Stortinget har de sammen med Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmet forslag om å pålegge regjeringen å øke avgiftene på fossilt drivstoff, og å innrette avgiftssystemet slik at tilnærmet 100% av nybilsalget i 2025 er basert på nullutslippsteknologi.
Forslaget alene undergraver de siste dagers utspill, men selvsagt, alle kan jo komme på nye tanker. La oss derfor finne ut hva utspillet om rimeligere drivstoff «på bygda» innebærer:
AP’s Geir Thomas Finstad er klar på at det må bli dyrere å kjøre bil der det går buss eller annen kollektivtransport enn i områder der det ikke gjør det.
Dette sier ingenting om at drivstoffprisene skal ned for noen, men derimot så virker det mistenkelig på en åpning for å øke avgiftene i byer og tettsteder.
Ved å finne en av arkitektene bak forslaget, Reidar Fugle Nordhaug fra Førde, så bekreftes dette:
– Vi ønsker å øke drivstoffavgiften i områder der det kollektive tilbudet er godt, for så å bruke pengene på å finansiere buss og bane andre steder.
Forslaget legger altså ikke opp til å redusere bilkostnadene for noen som helst, men derimot å legge opp til en prisdifferansiering mellom byer, tettsteder og bynære kommuner på den ene siden og mer «grisgrendte» steder på motsatt side.
Konsekvensen blir altså at det blir mye mer kostbart å fylle drivstoff i områder hvor det går buss mer enn fem ganger i døgnet.
Utspillet fra Arbeiderpartiet kommer selvsagt fordi de ønsker å fremstå som distriktsvennlig, mens sannheten er at de skal øke drivstoffavgiftene over hele landet, men mest i byer og bynære kommuner for å sette opp en buss eller to ekstra for folk som alltid kommer til å være avhengige av privatbilen – av rent geografiske hensyn.
Det finnes bare én rettferdig og realistisk distriktsvennlig politikk: Å innse at Norge er et langstrakt land hvor bilen faktisk er en nødvendighet for å opprettholde mulighetene til å kunne bo, skape og produsere noe her. Da trenger vi best mulig vilkår for transport over hele landet, ikke gjøre det dyrere i tettstedene.
Fremskrittspartiet har gjennom sin regjeringsdeltakelse de siste tre årene fått gjennomslag for å redusere de samlede bilavgiftene med over 3 mrd. Dette er en trend vi skal fortsette etter stortingsvalget, og da gjerne med støtte fra Arbeiderpartiet også.
Det ville vært en fornøyelse å oppleve Arbeiderpartiet stemme sammen med Fremskrittspartiet om å redusere drivstoffavgiftene over HELE LANDET. Rekk opp hånden den som tror det vil skje….
Jan Steinar Engeli Johansen
3.kandidat Møre og Romsdal Fremskrittsparti