KSU 24/7
16 minutter lesetid

Vil inspirerere flere barn og lærere med hjelp av Newton

Newtonrommet på Campus Kristiansund markerer ett år som realfagsinspirasjon for elever og lærere i byens grunnskole.

Nå vil Newton-lærerne gjerne utvide tilbudet ytterligere.​ Eirin Eri Monge fortalte om det første året og planene videre på Radio KSU 24/7:

Saken fortsetter etter annonsen

Praktisk læring i fokus

Newtonrommet er et spesialdesignet undervisningsrom hvor barn fra Kristiansund får utforske realfag med hender og hode – gjennom praktiske aktiviteter som robotbygging, programmering og kreative byggeprosjekter. I stedet for tradisjonell tavleundervisning, inviteres elevene inn og løser oppgaver ved å prøve, feile og eksperimentere sammen.

– Det handler om å møte realfag med nysgjerrighet og utforskertrang, sier Newton-lærer Eirun Eri Monge. Målet er både å inspirere flere elever til å velge realfag, og å gi lærerne nye verktøy og erfaringer de kan ta med tilbake til egen skolehverdag.​

Gode erfaringer

Siden åpningen i 2024 har mellom 1100 og 1200 elever vært innom Newtonrommet i løpet av det første året. Elevene får et avbrekk fra den vante skolen, og flere lærer seg å mestre ting de trodde var vanskelig – ikke minst innen matematikk, naturfag og teknologi. Monge trekker fram at mange elever overrasker både seg selv og lærerne med alt de får til i Newtonrommet.​

Utvider tilbudet til flere elever

I oppstartsåret var tilbudet rettet mot utvalgte trinn. Men i løpet av skoleåret har man inkludert ytterligere ett klassetrinn, og med det flere hundre nye elever fra femtetrinn. Med økt bemanning – blant annet en ekstra lærer i deltid – har rommet nå kapasitet til å ta imot enda flere barn og ungdomsskoleelever framover.

– Vi har også mulighet til på sikt å utvide åpningstiden og utvikle nye moduler, sier Monge. Blant planene er å tilby flere aktiviteter på ettermiddag og kveld, og bruke Newtonrommet som en møteplass for både elever, lærere og fagmiljøet.​

Fremover som realfagshub

I tillegg til elevaktiviteten ønsker Newtonrommet å bli et kompetansesenter for skolene i Kristiansund – med kurs og nettverk for lærere på tvers av skoler.

– Målet er å styrke realfagsmiljøet i hele kommunen, sier Monge.​

Newtonrommet driftes av Kristiansund kommune, med støtte fra Sparebanken Møre, Stiftelsen First Scandinavia og Møre og Romsdal fylkeskommune.

Campus Kristiansund har fått et levende sentrum for utforskende realfagsundervisning. I over ett år har Eirunn Eri Monge fylt Newton-rommet med nysgjerrighet, eksperimenter og mengder av både små og store aha-opplevelser for elever i Kristiansund kommune.

– Et Newton-rom er et spesialdesignet realfagsrom med fokus på praktisk, utforskende læring, forklarer Monge.

– Her får elevene utforske alt fra roboter og Lego, til programmering og bygging – slik at de når målene i skolen, men med en mer praktisk tilnærming.

Målet med Newton-rommet er todelt: Å løfte realfaglig interesse blant barn og unge, og å inspirere lærerne. Konseptet følger en nasjonal suksessoppskrift. Kristiansund kommune satser langsiktig på realfag, og bruker modellen som har vist seg å øke entusiasmen for fag som matematikk, naturfag og kjemi.

– Mange ser at elevene mestrer mye mer enn forventet når de får jobbe praktisk og får nye utfordringer, sier Monge.

– Særlig elever som kanskje ikke tror de er gode i matematikk eller naturfag overrasker stort – og opplever mestring.

Praktiske oppgaver og hverdagsteknologi – som Lego spike-sett og kulebaner – er noen av undervisningsoppleggene Monge bruker. Dette skoleåret har rommet utvidet tilbudet til femte trinn, i tillegg til tredje, sjette og niende.

Mellom 15 og 24 elever besøker rommet om gangen, fire dager i uka. På ett år har rundt 1.200 elever i grunnskolen i Kristiansund vært innom.

Lærerne følger klassene sine, og får selv opplæring og inspirasjon gjennom deltakelsen og oppfølgingsarbeid før og etter besøkene. Newton-rommet planlegger enda større aktivitet – både flere trinn og utvidelse mot fritids- og ettermiddagsaktiviteter. I tillegg ønsker Monge å bli en ressurs for lærerne i hele kommunen, blant annet ved å tilby kursing i utstyr som kanskje ikke brukes fullt ut i dag.

– Newton-rommet skal være en realfagshub for både elever og lærere, sier Monge. – Jeg vil ut og besøke skolene, og håper å bidra til et sterkt fagmiljø for realfagslærerne i regionen.

Eirunn Eri Monge er overbevist: Praktisk og utforskende læring gir både mestring og mer glede – og legger grunnlaget for fremtidens realfagshelter.

Eirun Eri Monge, velkommen i studio. Du er Newton-lærer på campus Kristiansund. Newtonrommet er nå temmelig nøyaktig, litt over ett år. Aller først, for dem som ikke vet hva det er, hva er et Newton-rom på campus?

Et Newton-rom er et spesialdesigna realfagsrom. Så vi driver med praktisk, utforskende læring for ungene i Kristiansund kommune. Så vi holder på med litt roboter, litt Lego, vi programmerer, vi bygger ting, sånn at de når målene de skal på skolen. Men istedenfor å være på skolen, så er de til meg på Newton-rommet.

Hva er det store og vide formålet med dette?

Newton-rommet drives av Kristiansund kommune, og er en langvarig satsing på realfag. Og så er Newton et veletablert konsept i mange byer i Norge. Sånn at ved å bruke deres suksessoppskrift fra før av, så ser man at man får økt entusiasmen. Men det er å treffe ungene litt tidlig, da. På å være nysgjerrig, jobbe litt utforskende. Det å holde på praktisk, det er litt uvant for mange. Så målet er jo at vi skal få flere barn og unge interessert i realfag og i matematikk og naturfag, kjemi. Alt det innebærer. Så rett og slett inspirere dem litt mer? Og så er jo også målet at vi forhåpentligvis inspirerer lærerne litt. Så det er en litt sånn dobbel agenda.

Da er det faglærer eller klasselærer som er med elevene sine. Og lærerne er også på en måte en del av Newton, for de gjør et for- og etterarbeid før de kommer, og etter de har vært på besøk.

Og da er det barne – og ungdomsskole?

Stemmer. Grunnskolen i Kristiansund. Og du har da utstyr som ikke den vanlige skolen har? Jeg har … noe utstyr har de, men her har vi mulighet til å kunne ha en del annet utstyr. Og sånn at elevene kan få oppleve noe litt annerledes enn det de kanskje gjør på skolen. Og få testa ut programmer, testa ut ulike måter å gjøre ting på. Så her har vi både tid og utstyr og muligheter til å utvide ting ganske mye mer enn de rekker å gjøre i vanlig skole.

Ja, det er jo så mangt. Det er jo fysikk. Det er jo kultur. Det er biologi. Har du gått gjennom alt, eller begynner du på en plass og utvider tilbudet du skal gi til skolene?

Ja, vi begynte i fjor etter åpning. Og i fjor, skal vi si, forrige skoleår.

Så starta vi med tre trinn. Så starta vi med tredje, sjette og niende trinn. Og så har vi utvida dette skoleåret med femte trinn. Og da tilbyr vi litt den undervisninga vi driver, det kaller vi for moduler. Så de er litt skreddersydd for det enkelte trinn og de målene de skal ha på skolen uansett.

Hvilke erfaringer har de gjort deg her?

Jo, mye. Alt fra det praktiske med å holde på på rommet og være på campus. Jeg syns plasseringa av rommet har vært helt essensiell. At vi er på campus. Vi er i første etasje her, vi er synlige og ungene får komme litt ut av skolen. I tillegg ser jeg at mange elever mestrer mye. Og lærerne får også noen overraskende oppdagelser over elever som på Newton-rommet greier å vise hva de kan på en bedre måte enn man kanskje greier å se i skolen.

Saken fortsetter etter annonsen

Konkret eksempel på?

Ja, jeg har egentlig mange eksempler. Men litt sånn generelt, men som går igjen, er at det er enkelte elever som ikke er på skolen til vanlig, og lærerne er ganske spente når de skal komme til meg på Newton, men er her hele dagen. Og det overrasker lærerne av og til veldig. Og så har du elever som ikke har trua på seg sjøl, de mener at jeg er ikke god i matematikk eller jeg er ikke god i naturfag. Og så på slutten av dagen kan jeg si at: Men du fikk jo til det her. Og da får jeg som regel høre: Ja, men dette er annerledes. Og så prøver vi å snakke om: Men det er jo ikke det. Du driver jo med realfag, sånn som du egentlig skal gjøre på skolen også.

Så det er teoribiten som gjør det veldig vanskelig for mange, ikke sant? Ja, sant. Så her prøver vi å gå inn med gjerne litt sånne åpne oppgaver, litt utforsking inn til teorien. Så hekter vi på det underveis istedenfor at vi starter med all teorien helt i start. Jeg syns det funker veldig bra. Vi prøver å ikke føre elevene til bestemte løsninger. Men oppleggene er lagt opp sånn at vi vet at de kommer til å oppstå.

Hvor mange elever eller klasser har du per uke? Vi har fire dager i uka, sånn gjennomsnittlig. Mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Og da er det alt fra 15 til 24 elever i gangen. På ei god uke skal vi kunne greie å ha 100 elever.

Neste år skal du utvide, har du større planer? Ja, vi har egentlig det. Nå har jeg fått med meg en person til på en kjede. Hun underviser en dag i uka, og så har jeg de andre. Så nå har vi bygd opp med et ekstra trinn. Det er ganske mange elever i Kristiansund kommune, så et trinn er mellom 200-300 elever. Så i år har vi åpna opp for femte. Og så har vi fortsatt kapasitet til å ta inn flere elever mot sommeren, så der tenker vi også at vi skal prøve å få inn en modul til. Og så er det jo det å prøve å øke aktiviteten i rommet sånn generelt. Også utenfor skoletid, som er litt sånn, kall det en drøm eller en intensjon om vi ikke akkurat har de konkrete planene nå, da. Men jeg har lyst til at vi skal bruke Newton-rommet også kanskje på fritidsfeltet, eller på ettermiddag og kveld. Så der har vi noen ideer, men ikke noen konkrete ting akkurat nå, da.

Du sa en modul til, hva mente du da?

Enkelt forklart så er vi en del av et større Newton-nettverk, landsbasert nettverk. Og der har vi et bibliotek. Digitalt bibliotek, hvor vi da har ulike opplegg. Og vi som er Newton-lærere, står helt fritt til å kunne plukke disse oppleggene og bruke dem som vi ønsker. Så etter påske har vi ikke lagt opp noe spesielt med undervisning, men der tenker vi da å fylle inn med ett trinn til, kanskje. Har ikke helt bestemt oss for hvilket. Så da kan vi plukke en modul som finnes i Newton-biblioteket, og på en måte pakke det ut og undervise det trinnet som er aktuelt.

Hva har vært det viktigste temaet nå, første driftsåret?

Er det teknologi og energi, stemmer det? Stemmer. Oppleggene er, vi jobber litt med noe som heter Lego spike-sett, så det er en del programmering og teknologiske ting og tang. Og så fornyende trinn, det holder vi på med akkurat nå, faktisk, så er det en modul om energi, hvor de bygger en kulebane, de produserer elektrisk energi med generatorer, litt konkurranse må vi ha. Og så er det jo matematikk som er hovedtemaet for femte trinn og sjette trinn, så der er det jo da brøk, blant annet, og geometriske former som er liksom hovedtemaene. Så visualisering av brøk, da, eller har du litt teori òg? Ja, vi har litt teori. Vi starta nå skoleåret i år med femtetrinn, og da har de jo hatt litt om det i fjor, men for mange er da brøk ganske vanskelig, fordi det er ganske abstrakt. Så vi har brukt nå den brøkmodellen som en intro til temaet, hvor vi da gjør en del prakt. Praktiske aktiviteter, og da visualiseres, som du sier, med ulike innfallsvinkler til brøktematikken.

Hvor ofte er en klasse innom per skoleår?

De er innom én gang per det trinnet. Hvis de går i femte trinn, så er de en dag innom. Er det nok? Ikke egentlig. På det første driftsåret har vi hatt mellom 1100 og 1200 elever, og alt skal organiseres. Organiseres og puttes inn i uker og dager. Så vi bruker fort en måned eller to på bare ett trinn. Vi er heldige, har mye elever i Kristiansund, men det tar tid å komme seg gjennom trinnene. Jeg skulle gjerne ønske at de kunne ha kommet enda flere ganger. Det er veldig viktig for den oppvoksende generasjon å se hvordan ting fungerer i verden. Det er kjekt å ha sånn informasjon i hodet, men gjerne mer av det.

Hva med lærerne, Eirun? Hva gjør du med dem?

Nå har det vært hovedsaken at lærerne er med for å se hvordan vi gjør ting, og få dem inn i rutiner på at elevene skal komme innom. Jobber litt med booking og sånne ting. Men nå er planen for resten av skoleåret å kartlegge litt hva lærerne ønsker mer av på sin egen skole. Jeg vet at det er en del utstyr som ligger rundt omkring, som ikke brukes. Kanskje man kan drive med kursing av det, sånn at de tar det i bruk. Og så er det bare generelt å kunne ha et nettverk eller et miljø for realfag, sånn at vi får det faglige påfyllet vi trenger i hverdagen. Så det er kanskje nummer én på lista, det med kompetansehevinga av lærerne rundt i skolene.

Så da må du ut av ditt trygge bygg her? Ja, da må jeg nok ut en tur. Men også invitere lærerne inn på Newton-rommet. Planer er jo at Newton-rommet skal funke som en slags, kall det for, en realfagshub. For lærerne også, hvor vi skal drive med litt kursing og opplæring og sånne ting. Men jeg ønsker også å komme ut i skolene og se hvordan de har det der.

Det sa da Eirunn Eri Monge , som er lærer ved Newton-rommet i Campus Kristiansund.