Fokus på sykkelglede og trygg skolevei i Kristiansund

Sykkeldag, opplæring og «sykkelbuss» skal få flere barn til å velge pedalene.
Kristiansund kommune setter nå ekstra fart på innsatsen for å få flere barn og unge til å sykle til skolen. Gjennom en kombinasjon av sykkeldag, målrettet opplæring og et nytt «sykkelbuss»-tilbud håper arrangørene å gi elever både bedre helse, økt konsentrasjon og en grønnere hverdag.
Stor sykkeldag i BDO-hallen
Søndag 17. august fra kl. 14.00 til 16.30 inviteres hele byens befolkning til en aktiv og morsom sykkeldag i BDO-hallen (Hærnøsandveien 19B). Her blir det alt fra balanseløype og slalomsykling til sykkelhopp. NAF Kristiansund og omegn vil informere om trafikksikkerhet, mens Sparebank 1 Nordmøre og NEAS bidrar med egne aktiviteter for store og små.
Sykkelopplæring for mellomtrinnet
I første skoleuke får alle elever på 4.–7. trinn ved Folkeparken skole og Dale barneskole praktisk sykkelopplæring. Hverdagstreneren står for undervisningen, som kombinerer teori om trafikksikkerhet med ulike øvelser på sykkel. Elevene skal møte med egen sykkel og hjelm.
Sykkelbuss hver morgen i uke 34
Fra mandag 18. til fredag 22. august lanseres «sykkelbussen» til Folkeparken skole. Elever og foresatte møtes kl. 07.30 ved Bunnpris Brunsvika før kolonnen sykler samlet via Dalabrekka, Averøyveien undergang, Dalaveien og Atlanterhavsbadet før den ender på skolen. Turen går i rolig tempo og med et tydelig fokus på sikker kjøring i trafikken.

Kart som beskriver sykkeltraseen fra Brunsvika til Folkeparken skole.
Helse, miljø og trivsel
Forskning viser at barn som sykler til skolen får en mer aktiv start på dagen, bedre konsentrasjon og økt fysisk form. I tillegg bidrar det til mindre biltrafikk, bedre luftkvalitet og et tryggere nærmiljø. Trygge skoleveier, god skilting og opplæring i trafikkregler står derfor høyt på dagsordenen.
– Vi ønsker å vise at sykling både er trygt, gøy og bra for helsa, sier Hverdagstreneren, som håper mange benytter anledningen til å delta på både sykkeldagen og sykkelbussen.