Kulturfabrikken med i landsdekkende konsertoversikt

Kristiansund tar steget inn på den nasjonale konsertoversikten gjennom samarbeid med Broadcast Events. Med et sterkt fokus på å trekke publikum også utenfra bygrensene, fortsetter Kulturfabrikken å styrke Kristiansund som konsertby.
Nå er endelig også Kristiansund en del av den landsdekkende konsertoversikten Broadcast Events. Kulturfabrikken har med dette valgt å slutte seg til landets beste konsertguide for å øke billettsalget til publikum utenfor bygrensene, og ikke minst styrke Kristiansund som den konsertbyen byen har utviklet seg til å bli.
Fra lokal scene til regional trekkraft
Siden åpningen i 2019 har Kulturfabrikken vokst til å bli en betydelig kulturaktør, ikke bare i Kristiansund, men for hele regionen. Med over 250 arrangementer årlig har konsertarenaen vist at det finnes et stort publikum for konserter og kulturarrangementer i området.
– Vi er inne i en god steam når det gjelder markedsføring der vi har gode dialoger med lokalpressen, er aktive i sosiale medier, og har gjennom årene bygd opp et godt nettverk med publikum som abonnerer på våre nyhetsbrev. Ikke minst har vi avtaler med Schibstedt om landsdekkende promotering i flere medier, sier Dag Inge Landbakk fra Kulturfabrikken.
– Det er viktig at vi greier å treffe bredt med vårt program, noe statistikken viser at vi har klart, med 40 prosent av alt billettsalg utenfor Kristiansund. Kommende helgs konsert med Byting viser hele 70 prosent av billettsalg utenfor byen slik at vi flytter konserten inn på storsalen. Derfor er det viktig at vi fortsatt styrker oss utenfor bygrensene og Broadcast Event vil derfor bli en viktig kanal for promotering og billettsalg fremover. Vi gleder oss over å ha kommet i gang, forteller Dag Inge Landbakk i pressemeldingen.
Styrker byens kulturprofil
Samarbeidet med Broadcast Events markerer et nytt kapittel i Kulturfabrikkens utviklingsreise. Fra å være en idé unnfanget av lokale ildsjeler i 2012, har Kulturfabrikken blitt en moderne arena som kombinerer byens rike kulturhistorie med moderne fasiliteter. Beliggenheten på den historiske Gassverktomta i Vågen gir også en unik ramme for kulturarrangementene.
Med Klubbscenen som har kapasitet til 135 besøkende stående eller 66 sitteplasser, og Byscenen med plass til 750 personer, har Kulturfabrikken fasiliteter til å håndtere arrangementer av ulik størrelse.
Bred nasjonal plattform
Broadcast Events har på kort tid blitt en betydelig aktør på konsertmarkedet i Norge. Plattformen, som er tilgjengelig både på nett og som app, gir publikum en gratis oversikt over konserter, klubbarrangementer og festivaler over hele landet.
Flere store festivaler, inkludert Øyafestivalen, har allerede valgt å bruke Broadcast som sin primære digital plattform i 2024. Også Jazzfest har inngått samarbeid med Broadcast Events for å gi publikum enkel tilgang til programoversikt og artistinformasjon.
Broadcast Events
- Har over 40 000 nedlastninger av appen for iOS og Android og 30 000 månedlige unike besøkende på nettsiden
- Over 300 spillesteder og festivaler bruker plattformen aktivt for å promotere sine arrangementer
- Mer enn 90 festivaler benyttet seg av Broadcast-plattformen i 2024
- Plattformen er helt gratis for brukere og krever ingen innlogging.
- Ballades nyeste festivalguide og Tullinsamarbeidets programsider er også drevet av Broadcast