Det er et absolutt krav fra Smøla kommune at Møre og Romsdal legger til rette for to-fergeløsning over Edøyfjorden som planlagt og forutsatt fra 2020

ordfører i Smøla kommune Svein Roksvåg, Smøla Senterparti. Foto: privat

Av: Svein Roksvåg, ordfører i Smøla kommune

Notat.

Vedrørende fylkesrådmannens forslag til reduksjon i samferdselssektoren i Møre og Romsdal – og de alvorlige konsekvenser dette vil får for Smøla kommune om forslaget vedtas.

Smøla er en av øykommunene som er helt avhengig av gode fergeforbindelser og tilhørende infrastruktur for å kunne ha et velfungerende og moderne samfunn. Derfor var det svært betimelig at Møre og Romsdal fylkeskommune vedtok at sambandet Sandvika – Edøy skulle bli betjent med to ferger fra 01.01.20, en forbedring som kommune, næringsliv, fastboende og tilreisende nå har sett frem til – og innrettet seg etter – i sine fremtidige planer. Det kom derfor svært overraskende da fylkesrådmannen i sitt fremlegg om budsjett for 2020 med «et pennestrøk» har tatt bort en to-fergeløsning over Edøyfjorden. I hele høst har Statens
Vegvesen jobbet med nye fergekaier, ladestasjoner og ligge kai for B-ferge i dette sambandet. Også sett i lys av dette er fylkesrådmannens fremlegg helt uforstående og uakseptabelt for oss som bor i øykommunen.

Smøla kommune ønsker å minne om følgende:

  • Smøla kommune opparbeider nå et større industriområde med forventninger om strek trafikkøkning. Kommunen har inneværende år bevilget 40 mill kr til dette prosjektet.
  • På Smøla har lokale private aktører lagt ned flere titalls millioner kroner de siste åra i reiselivsnæringa, og flere større planer foreligger. Disse har selvfølgelig planlagt sine investeringer med tanke på forutsatte nye fergetilbud.
  • Smøla er den kommunen i fylket med størst produksjon av laks i sjø. 1 av 20 laks i Norge er «smølaværing»!!.
  • 95% av all grønnsakproduksjon (ca.1.700 tonn) i Møre og Romsdal kommer fra Smøla. Alt transporteres ut av kommunen med bil og ferge.
  • Betydelig pendling mellom Smøla og nabokommunen Aure. Bl.a har
    oppdrettsselskapene Nekton, SalMar og Mowi anlegg på begge sider av Edøyfjorden.
  • Norges nest største produsent av oppdrettsbåter har sine produksjonslokaler på Smøla. All transport av deler og materiell kommer inn på bil.
  • All eksport av klippfisk fra Veidholmen Fisk foregår med bil og ferge, likeledes krabbe fra Kongshaug krabbe (et av de få anlegg som er igjen langs kysten).
  • Smøla har de siste årene hatt en enorm vekst i reiselivsnæringa, en vekst som vil vokse ytterligere da kapasiteten på overnatting og opplevelser er stadig økende. De siste 20-åra har tallet på gjestesenger økt fra ca.50 til 800!! I tillegg er det et høyt voksende antall fritidsboliger hvert år.
  • Smøla Kommune har en betydelig vindpark med 68 vindmøller.

I en tid der det har blitt lagt til rette for innfartsveier, fjordkryssinger, tuneller osv må det være slik at øysamfunn som produserer varer og tjenester får ta del i samfunnsutviklinga.

Det er et absolutt krav fra Smøla kommune at Møre og Romsdal legger til rette for to-fergeløsning over Edøyfjorden som planlagt og forutsatt fra 2020.