Hvor er ambisjonene på vegne av Nordmøre museum

Informasjonskuber om båten Fausken på Mellemverftet. Foto: Virginia Bertani / Nordmøre museum

Av: Arve Mjelva

Så kom den triste meldingen fra Kristiansund kommune; Det er fortsatt slik at museets nye utstillings- og magasinbygg ikke skal samlokaliseres med og integreres med dagen kystkulturmiljø i Vågen. De skal få en etasje eller to i Operabygget på Kongens Plass. Hva skjer; ingen reaksjon.

Ikke et vondt ord om at operaen kan få sitt hus, det trenger de, men hvorfor er det så lite fokus på og så liten interesse for å videreutvikle Nordmøre Museum? Som TK skriver på lederplass når de fem millionene kom fra staten, bevisst eller ubevisst; «Fem millioner til prosjektering av operabygg». Opera er i fokus.

Tenk hva andre byer har fått ut av sitt museum. Det mest kjente eksempelet er kanskje hvordan Guggenheim-museet totalt snudde en negativ utvikling i Bilbao i Spania. Museet ble en helt avgjørende katalysator for byens svært positive utvikling.

I Norge har vi også eksempler på dette, også i Møre og Romsdal om ikke på samme nivå. Se bare på en liten by litt lenger syd for oss.

Få museer i Norge har det samme potensialet til å bli en internasjonal attraksjon som Nordmøre Museum, i denne sammenheng museets hovedsete i Kristiansund. Men så har noen funnet på å plassere museets utstillings- og magasinbygg i et operabygg midt i byen, langt fra sitt rette element.

De museumsfolk jeg treffer rister stort sett bare på hodet over dette. Jeg skulle gjerne visst hvor de museumsfaglige rådene er kommet fra.

For ikke mange ukene siden var kulturministeren i Ålesund. Her var hun opptatt av hvordan vi forvalter kystarven vår. Hun fremhevet at vi ikke er flinke nok til å løfte frem kystens historie og de kulturminnene som ligger langs kysten.

Hvem burde tatt et ansvar i denne sammenheng og hvem har mest å vise frem og har størst potensiale?

Vågen kunne blitt det kulturministeren etterspør med bro over og gangvei rundt. Området har potensiale til å bli en stor internasjonal attraksjon med fokus på utnyttelse av havets ressurser, fra bygging og utvikling av båter til fiske og fangst, videreforedling og salg til ulike markeder.

I et naturskjønt område som lett kunne blitt enda mer naturskjønt, rett og slett en museumspark.

En skulle tro at reiselivet ville engasjere seg i dette, men ikke et pip.

Det er nok fare for at sunnmøringene, som har overtatt industrien, også kommer til å fortelle historien om vår kystkultur, les Kristiansunds historie.