Politikk, organisasjon og rolleblanding i Møre og Romsdal

Av: Ronny Wiik Olsen, medlem av LO og Nordmørslista

Romsdal regionråd skrev den 3. januar brev til samferdselsministeren og har bedt om et møte angående Møreaksen.

Sitat fra brevet» Bakgrunnen for brevet er at Prosjektet E39 Ålesund-Molde via fjordkryssingen Møreaksen er prioritert i Nasjonal Transportplan 2018-2029 og har opsjon på anleggsstart i første seksårsperiode. Dette stortingsvedtaket bygger på en lang faglig og demokratisk prosess. Vi forventer at dette respekteres og at politiske myndigheter på alle nivåer bidrar til at Møreaksen nå kan realiseres snarest mulig, og at det ikke settes i gang nye tilleggsutredninger.»

Dette tolkes som et forsøk på å blokkere utredning av den trolig mye billigere og i manges øyne bedre Romsdalsaksen.

En kan videre lese at NHO Møre og Romsdal, LO Møre og Romsdal, Sunnmøre Regionråd, Romsdal Regionråd, MAFOSS, Maritimt Forum Nordvest og Molde Næringsforum ber om et felles møte med statsråden for gjennomgang av status for prosjektet. Vi ønsker også at fagetaten – Statens Vegvesen Region Midt deltar i møtet.

I brevet blir også de ulike instansene som har skrevet under på brevet presentert. Om LO Møre og Romsdal kan man lese» regionskontor i Norges største arbeidstaker organisasjon, organiserer omlag 50.000 arbeidstakere i offentlig og privat sektor i Møre og Romsdal.

Som medlem av et LO forbund reagerte jeg på dette og ønsker ikke å bli tatt til inntekt for Møreaksen. Den har en tvilsom historie og i mine og om mulig i andre LO medlemmers øyne er Romsdsalsaksen et mye bedre samferdselsprosjekt for hele fylket/ regionen.

Hvordan kunne LO som organ gå inn i dette? Distriktssekretær Kari Hoset Ansnes er medlem av kommunestyret i Molde kommune for Arbeiderpartiet. Her er det naturlig å spørre om LO skal drive samferdselspolitikk på denne måten. Er dette drøftet med medlemmene?

Jeg har tidligere pendlet i over 4 år fra Kristiansund til Ålesund på jobb og det ville vært alt for dyrt med Møreaksen. Faktisk så vil ferge være å foretrekke.

Jeg må seriøst vurdere mitt medlemskap i LO hvis jeg og mitt medlemsabonnement blir tatt til inntekt for Møreaksen. Det er et prosjekt som ikke er til hele fylkets beste og definitivt ikke til medlemmene til LO sitt beste da det vil føre til en finansiell kløft midt i fylket.

Jeg er til syvende og sist ikke så veldig overrasket over dette da det gir en god beskrivelse på den politiske kulturen i fylket.

Jeg forventer at LO tar tak i dette og vil oppfordre Kari Hoset Ansnes for fremtiden og opptre ryddig og fremstå som det hun faktisk er i politiske saker. Medlem av Arbeiderpartiet og Molde kommunestyre.

Hoset Ansnes svarer Nordmørslista

Av: Kari Hoset Ansnes,Distriktssekretær LO Møre og Romsdal

For å få ryddet en ting av banen med en gang, jeg sitter ikke i kommunestyret i Molde. Jeg satt i kommunestyret i forrige periode, men da jeg takket ja til denne jobben tok jeg ikke gjenvalg. Men LO er også en politisk organisasjon, som jobber med politikk hver dag på ulike områder.

Når det gjelder pressemeldingen fra Romsdal Regionråd, så ble nok den mye mer spissformulert enn det jeg satte pris på for LO sin del.

LO Møre og Romsdal har engasjement for hele fergefri E39, dvs fjordkryssingene på Sunnmøre, Nordmøre og også over fjorden i Romsdal. Hvilke løsninger som velges overlater vi til fagfolk, og vi har forholdt oss til de fattede vedtak som er gjort. Det som er viktig for oss er at slike prosjekt skal være til det gode for arbeidsmarkedet og sikre arbeidsplassene.

Da jeg sa ja til å være med på brevet som skulle sendes inn til Samferdselsministeren så var det ene og alene for å få vite status fra regjeringen. Brevet er langt fra så spissformulert som pressemeldingen, og derfor takket jeg ja til å bli med på det. Det er viktig for organisasjonen at vi er så oppdatert på sakene som mulig, og søker kunnskap der vi kan få den. Vi takker heller aldri nei hvis aktører ønsker kontakt med oss for å informere eller vise frem sine løsninger.

Jeg beklager at pressemeldingen får det til å se ut som at vi har hatt den samme behandlingen av saken som for eksempel NHO, for det har vi slett ikke. Vi setter ikke prosjekter opp mot hverandre, men når vedtak er fattet ser vi at det er viktig at de blir gjennomført. Derfor vil vi også søke kunnskap underveis for å få vite status og fremdriftsplaner.