KSU 24/7
6 minutter lesetid

Millioner å hente? Nei takk, vi ser ikke noe poeng i det…

Vedtatt budsjett = Pengebruk og prioriteringer som før.

Posisjonen i Kristiansund ved Ap, Sp, Nordmørslista, SV, Rødt og MDG fikk torsdag et knapt flertall for sitt budsjettforslag. Et budsjettforslag uten de store endringer fra det som  foreligger i dag. Med andre ord så fortsetter vi å redusere vårt økonomiske handlingsrom.

Saken fortsetter etter annonsen

For innbyggerne betyr dette fortsatt maksimalt tillatt eiendomsskatt, kommunale  gebyrer som øker formidabelt for hvert år og en administrasjon som fortsetter å  vokse, for å nevne noe. Det betyr også at kommunens gjeldsgrad, som nå er godt  over det dobbelte av anbefalte nivå, stadig øker og årlig må kommunen ut med  nesten 400 millioner i renter og avdrag.

Opposisjonen la også frem sitt alternative budsjettforslag, men ble som ventet  nedstemt. Noe som for så vidt ikke var særlig overraskende, men det var noe mer  overraskende at posisjonen ikke engang var interesserte i å se nærmere på enkelte  av våre verbalforslag som potensielt kan spare kommunen for betydelige beløp. Slike  muligheter burde være av stor interesse for alle folkevalgte i Kristiansund uavhengig av politisk ståsted, ikke minst på grunn av kommunens økonomiske situasjon.

Konkurranseutsettelse av offentlig tjenestepensjon

En konkurranseutsettelse av offentlig tjenestepensjon var et av verbalforslagene vi  ønsket å få utredet. 

Offentlig tjenestepensjon er en god pensjonsordning for kommunalt ansatte som  utbetales livet ut og er ferdig forhandlet. Pensjonsrettighetene er regulert i tariffavtaler  og påvirkes ikke av hvem som leverer tjenesten. Kommunal landspensjonskasse  (KLP) er i dag den ledende leverandøren av offentlig tjenestepensjon, men det finnes  også andre alternativer.

Kostnadene tilknyttet offentlig tjenestepensjon er formidable, også i Kristiansund,  men det finnes muligheter for å redusere disse. Konkurranse gir bedre betingelser,  også når det gjelder pensjon. Pensjon er kommunens største innkjøp, og selv små  forskjeller kan gi store kronebeløp i besparelser. Paradoksalt nok kjøres det ikke  anbudskonkurranser på kommunens største innkjøp slik loven om offentlig  anskaffelser pålegger.

Flere kommuner og enkelte fylkeskommuner har nå sett på muligheten for å redusere  kostnadene tilknyttet offentlig tjenestepensjon ved å legge tjenesten ut på anbud.

Leverandørene av offentlig tjenestepensjon konkurrerer på flere elementer:

  • Blant annet på årlig pensjonspremie, hvor premien kan være lavere hos enkelte leverandører på grunn av bedre utjevningsfellesskap.
  • Videre er det ulikt hvor mye leverandøren binder opp av bufferkapital for  kommunen. Flere av de alternative tilbyderne krever lavere bufferkapital enn KLP,  samtidig som investeringsporteføljen er konkurransedyktig på forventet  avkastning. Dette muliggjør reduserte kostnader, og frigjør dermed midler til andre  formål
  • Det er også sånn at kommunene har skutt inn egenkapital i KLP. Denne frigjøres  når de flytter, og går rett inn på konto. Dette er midler kommunen kan disponere  fritt. På samme måte som for bufferfond har ikke denne kapitalen hatt noen verdi  for kommunen i KLP, siden man kan få en investeringsportefølje med samme  forventede avkastning hos andre leverandører, uten å måtte stille denne  kapitalen.

En av kommunene som har gjennomført anbud og byttet leverandør er Øygarden  kommune i Vestland. Kommunen er med sine 39.000 innbyggere noe større enn  Kristiansund, men deres oppnådde gevinster gir en fin oversikt over hvilke  potensialer som finnes om man velger å undersøke:

  • Frigjøring av bufferfond fra KLP til eget premiefond på 203 millioner
  • Frigjøring av innskutt egenkapital fra KLP på 70 millioner
  • Spart arbeidsgiveravgift av 203 millioner – utgjorde 28,6 millioner
  • Årlig redusert premieinnbetaling på 7,5 millioner
  • Årlig redusert egenkapitalinnskudd på 5,8 millioner

Til sammen kan det altså være snakk om frigjøring av fond/kapital og reduserte  kostnader på flere hundre millioner kroner for en kommune ved å velge beste tilbud.

Ideologi trumfer konkurranse og muligheter

Vi vet at mange på venstresiden generelt ikke ønsker konkurranse, ei heller på  pensjon, og foretrekker KLP på et ideologisk grunnlag. Så hevdes det gjerne at  anbud er komplisert, at det er lite å hente, økt risiko osv, alt dette for å unngå at det  settes i gang prosesser. Men erfaringene så langt viser at det kan være betydelige  besparelser å hente og helt uten økt risiko, og det finner man bare ut ved å  gjennomføre anbud og velge beste tilbyder.

Saken fortsetter etter annonsen

Ingenting å tape, men muligens mye å hente

Tenk om vi bare kunne fått realisert noen av de gevinstene enkelte kommuner har oppnådd ved å konkurranseutsette tjenesten, og hvilke muligheter det hadde gitt oss!

For vi har da vel fortsatt noen skoler med magre budsjetter og stadig litt forbedringspotensial både innen helsesektoren og veivedlikehold for å nevne noe?

Vi kommer derfor til å jobbe videre for å få saken på dagsorden igjen slik at vi kan få  utredet hvilke mulige gevinster som kan finnes rundt dette for Kristiansund kommune.  Og det forventes egentlig at samtlige partier stiller seg positive til en slik utredning.

Dette er et meiningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive på KSU24/7? Send ditt innlegg til post@ksu247.no.