For første gang har liverettighetene og klipprettighetene til Eliteserien blitt solgt direkte til et utenlandsk marked utenfor Norden og Europa. Nå blir de tre neste sesongene tilgjengelig for brukere i Kina, som er et enormt marked med sine over 1.3 milliarder innbyggere.
Det melder Fotball Media i en pressemelding tirsdag.
Det er Fotball Media som har inngått avtalen og solgt medierettighetene til den kinesiske sportsappen Dongqiudi.
Dongqiudi er en sportsapp som har 40 millioner abonnenter hvorav de har 20 millioner daglige åpninger fra 4 millioner daglige brukere.
De neste 3 årene vil denne appen, som allerede tilbyr en rekke ligaer og lag også strømme 240 livesendte kamper fra Eliteserien pr år til sine brukere.
Dongqiudi vil selv legge på kinesisk kommentatorlyd på sendingene.
– Dette er spennende for produktet norsk fotball. Volumet de når ut til er stort etter vår målestokk og dette er første gangen vi har solgt norsk liga direkte til et land utenfor Europa, sier Knut Kristvang, daglig leder i Fotball Media.
– Hvorfor vil noen i Kina være interessert i Eliteserien?
– Jeg tror det handler om hvordan kineserne konsumerer sport. De kan fort bli veldig interessert i spillere, klubber og lag som er tilgjengelige i Kina, uavhengig av land og størrelse, og denne app’en ønsker å tilby så mye livesport som mulig fortsetter Kristvang.
– Fotball er den mest populære sporten i Kina og har utviklet seg raskt de siste årene. Naturlig nok er fansen mest fokusert på de beste ligaene, som Premier League, La Liga og Serie A, men de er også interessert i fotball i andre land, og noen er interesserte i spesielle ligaer av forskjellige grunner, sier sier Guo Kaixuan, direktør for forretningsutvikling i Dongqiuid som har kjøpt medierettighetene til Eliteserien i Kina.
Åpner nye muligheter
Det kinesiske markedet er enormt stort og med tilgjengelighet for Eliteserien her åpnes det opp for flere tilhørende kommersielle muligheter.
– Dette åpner helt nye muligheter. Både fra det asiatiske markedet mot klubber i Norge, men også for norske selskaper som er mer interessert i å profilere seg i utlandet fremfor i Norge, sier kommersiell leder Pål Breen i Norsk Toppfotball.