Kvernberget vekst søker Kristiansund kommune om støtte til prosjektet “Kvernberget så klart!”.
I søknaden omtaler søkeren prosjektet slik:
Prosjektet som omsøkes skal skape positivt engasjement, økt oppslutning og trafikkvekst ved Kristiansund lufthavn Kvernberget gjennom en holdningskampanje.
Kampanjen er tenkt å bevisstgjøre befolkningen i byregion Kristiansund og Nordmøre om viktigheten av å bruke Kvernberget, bidra til økt lojalitet blant reisende og generell framsnakking av flyplassen.
– Vårt mål er at Kvernberget skal være den foretrukne flyplassen for reisende til og fra Kristiansund og Nordmøre.
Det er Kristiansund og Nordmøre næringsforum som har daglig ledelse av Kvernberget vekst.
– Vi er inne i en periode med dårlig trafikkutvikling. I avisa leser vi regelmessig negative oppslag om passasjertall og leserbrev fra reisende som er misfornøyde med dagens chartertilbud eller prisnivået på flybilletter. Det diskuteres flittig i sosiale medier, ofte med en negativ tone. Vi registrerer lav bevissthet rundt hvorfor det er viktig å bruke flyplassen, lav forståelse for hvordan etterspørsel skaper tilbud, lav lojalitet til egen flyplass, for lite kunnskap om mulighetene.
– Dette må snus mener Kvernberget Vekst og ønsker å sette i gang prosjektet som skal gjøre Kvernberget til den foretrukne flyplassen for reisende i regionen. Det langsiktige målet er trafikkvekst ved Kvernberget.
Prosjektgruppa består i tidlig fase av Erika Indergaard, KNN, Avinor v/ Ole Kristian Pettersen og Jan Erik Aspen v/ Widerøe Ground Handling. Gruppa vil bidra med egeninnsats.
Rådmannenen vurderer søknaden slik:
– Trafikkvekst er nødvendig om tilbudet ved Kvernberget Lufthavn skal opprettholdes og utvikles ytterligere. En kampanje for å øke bevisstheten rundt bruk av Kvernberget er et godt prosjekt. Samtidig er prosjektet identisk med selve mandatet for Kvernberget Vekst. Som de sier på sin hjemmeside: Vårt mål er at Kvernberget skal være den foretrukne flyplassen for reisende til og fra Kristiansund og Nordmøre. Utfordringen for Kvernberget Vekst er å finansiere opp aktivitetene. Selskapet har i 2015 en omsetning på 480.000, 200.000 av disse går til å leie daglig ledelse av KNN. Det søkes om 140 000 kroner for å utvikle og gjennomføre en kampanje med et totalbudsjett på kr. 280 000. Her er Kristiansund kommune tenkt inn som den største bidragsyteren. Kvernberget Vekst og prosjektgruppen går inn med egeninnsats og næringslivsaktører er tenkt inn som finansiører med 80.000. Fondets har dessverre ikke mulighet til å dekke inne hele summen, men kan gå inn med 60.000 kroner og ser det ligger muligheter for prosjektet i å omsøke næringsfond i nabokommunene også i tillegg til å øke egen finansiering.
Saken behandles i formannskapsmøtet i Kristiansund kommune 14. juni.