Foreslår store endringer på Rensvik

Statens vegvesen og Kristiansund kommune har utarbeidet et høringsforslag med planbeskrivelse og detaljregulering av Rensvikkrysset, Hansøyveien og Rensvikholmen på riksvei 70.
Det foreslås store endringer i dagens trafikkbilde.
Rensvikkrysset:
Vesenet skriver:
Rundkjøringen er planlagt med en diameter på 50 meter. For å få nok utflating inn mot rundkjøringen er det nødvendig å legge denne to meter lavere enn dagens kryss. Hvis ikke vil ventende trafikk opp riksvei 70 fra nord få problemer.
Dette gjelder alle kjøretøygrupper på glatt føre, og tunge biler hele året(forsinkelser ved motbakkestart).
Som en følge vil også fylkesvei 265 senkes over en strekning på circa 150 meter mot øst.
Tilsvarende senkes riksvei 70 cirka 200 m sørover.
Når riksveien blir senket, blir høydeforskjellen mot bensinstasjonsområdet så stor at avkjørselen her må stenges. Senket fylkesvei og avstandskrav til rundkjøringen innebærer også at innkjørselen til bensinstasjon og dagligvareforretning fra fylkesveien må flyttes om lag 20 meter mot øst.

Bro over riksvei 70
Et hovedelement i løsningen som legges fram er et forslag om bro med kjørefelt og fortau over riksvei 70 sør for rundkjøringen på toppen av Renabakken. Se illustrasjonen over.
I illustrasjonen under er det lagt inn gang- og sykkelveier, tegnet i rosa.

Hansøyveien:
Hansøyveien må også utbedres.
Trafikksituasjonen beskrives slik i dag:
Hansøyveien har i dag ikke en tilfredsstillende kryssløsning med riksvei 70, og ligger også uheldig til overfor Søndre Rensvik vei. Trafikktallene setter krav om forbikjøringsfelt/passeringslomme for venstresvingende inn Hansøyveien, noe som også forsterker konflikten med Søndre Rensvik vei.
Hansøyveien (gang- og sykkelstier i rosa) blir derfor lagt om som vist i illustrasjonsforslaget under:

Rensvikholmen
Hovedmålet med tiltakene på Rensvikholmen er å legge til rette for sikker kryssing av riksvei 70 for gående og syklende.
I dag er det en uheldig flaskehals f.eks. for pendlersyklister mellom Frei/Rensvik og Kristiansund. Det er derfor planlagt en skråstilt bro over riksvegen som legger godt til rette for syklister.

Broen legger også til rette for kryssing mellom kollektivholdeplassene og eventuell trafikk mellom Kronullveien og Rensvikholmen.
Kronullveien og veien til Rensvikholmen må flyttes for å gi plass til brosøyler og fullverdige kollektivholdeplasser. Området får en vesentlig strammere utforming enn dagens mer utflytende situasjon.
Situasjonen for gang- og sykkelvei på Rensvikholmen (i rosa) blir da slik:

Orienteringsmøte på Rensvik samfunnshus
Kristiansund kommune melder:
Plan- og bygningsrådet i Kristiansund kommune har i møte 24.1.2019 vedtatt å legge reguleringsplan for riksveg 70 Rensvikkrysset – Rensvikholmen, sak 19/10, ut på offentlig ettersyn i seks uker.
Berørte parter og offentlige faginstanser blir direkte tilskrevet. I forbindelse med høringen blir det arrangert et orienteringsmøte på Rensvik samfunnshus 14. mars kl. 18:00. Det blir åpen kontordag på Kristiansund trafikkstasjon 15. mars. Registrening av avtaler på kontordagen gjøres etter orienteringsmøtet.
Planforslaget er lagt ut til offentlig ettersyn i perioden 4.2.2019 – 20.3.2019 på Servicetorget i Kristiansund (Vågeveien 4). Plandokumentene er også tilgjengelige her:
Sak 19/10 1. gangs behandling i plan- og bygningsrådet (PDF, 473 kB)
Planbeskrivelse med bestemmelser (PDF, 8 MB)
Støyutredning med kart (PDF, 9 MB)
Merknader til reguleringsplanen skal være skriftlige og sendt innen 20.3.2019 til:
- firmapost-midt@vegvesen.no
- Statens vegvesen Region midt, Postboks 2525, 6404 Molde
Spørsmål om planarbeidet kan rettes til:
Statens vegvesen, planleggingsleder Astrid Stavseng Eide, tlf. 02030, e-post astrid.stavseng@vegvesen.no
Statens vegvesen: planleggingsleder Bjarne Otnes, tlf. 02030, e-post bjarne.otnes@vegvesen.no
Kristiansund kommune: reguleringsplanlegger Johan Kindeberg, tlf. 715 74 000, e-post johan.kindeberg@kristiansund.kommune.no
Denne kunngjøringen er i samsvar med plan- og bygningsloven (PBL) § 12-10. Planen er utarbeidet etter §§ 12-3 og 3-7.