Fortsatt Fjord1 på Nordmøre

Møre og Romsdal fylkeskommune har tildelt kontrakten for fergesambandene Edøya – Sandvika, Arasvika – Hennset, Seivika – Tømmervåg og Kvanne – Rykkjem til Fjord1 AS, melder fylkeskommunen i en pressemelding.
Av kontrakten følger en omfattende reduksjon av CO2-utslipp, bruk av fossilt drivstoff og samlet sett lavere energibruk.
Rutetilbudet blir forbedret med blant annet krav om to ferger på Edøya-Sandvika, i tillegg til at det blir flere avganger i helgene på Seivika-Tømmervåg utover dagens nivå.
Reduksjon av utslipp
Det vil bli brukt fem plug-in elektriske ferger med en høy hybridiseringsgrad. Med miljøferjene blir CO2-utslippene redusert fra om lag 9.450 tonn årlig, til om lag 2.312 tonn årlig. Dette er en reduksjon på over 75 prosent av slike utslipp.
Kontrakten starter opp i 2020
Den nye kontrakten starter opp 1. januar 2020. Rederiet kan bruke overgangsmateriell det første året av kontrakten på Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika, mens kaianleggene blir rustet opp. Fjord1 AS har tilbudt den laveste prisen og har full pot på miljøpoeng.
God konkurranse
– Det har vært god konkurranse om oppdraget og vi er glad for den store reduksjonen av miljøutslipp som vi vil oppnå på fergene på Nordmøre. Selv med god konkurranse om kontrakten, øker utgiftene til fylkeskommunen siden det er satt krav til miljø og et ellers kraftig forbedret tilbud, sier samferdselssjef Arild Fuglseth.
Kontraktsummen er på 1,884 milliarder kroner. Fylkeskommunen vil også få en betydelig kostnad knyttet til oppgradering av fergekaiene.
Karensperioden for tildelingen varer fram til 19. januar.