Sentrumsplanen er næringsfiendtlig

Erik Aukan, FrP. Foto: privat

Av: Erik Aukan, Leder Kristiansund FrP 

Den foreslåtte planen for sentrum som var sak oppe til orientering i tirsdagens bystyremøte har som et av de uttalte formålene å øke attraktivitet til sentrum og styrke næringslivet.
Problemet er at tiltakene som er foreslått ikke står i stil med ambisjonene.

Å fjerne 387 parkeringsplasser vil gi motsatt effekt og gjøre sentrum mer utilgjengelig. Næringsdrivende har allerede uttrykt sin bekymring og vurderer å flytte fra sentrum, selv om de egentlig vil være der. Steinar Skram som står på torget forteller at det blir vanskelig å drive butikk når kundene ikke får tilgang til parkering i nærheten for å legge varene i bilen. Planen gir ikke svar på hva som skal øke attraktivitet en til sentrum når parkeringsplassene erstattes med blomsterkasser og gressplener.

Planen viser liten forståelse for hvordan det er å drive butikk. Første bud er at butikken er tilgjengelig for kunden. Vær og føre har også mye å si her i Kristiansund, til forskjell fra byer sør i Europa mange ønsker å sammenligne sentrum med. Kristiansund er også mindre egnet for sykling enn hva for eksempel flate København er. Sykling og buss bør også være noe innbyggerne selv må avgjøre om de velger, ikke kommunen eller bystyret.

Kaibakken er en flott hovedgate og var laget godt med tanke på trafikkavvikling. Hvorfor skal det etter alle kunstens regler prøves å sperre igjen, begrense og fjerne denne trafikkåren?

Prosjektet der man sperret av halve Kaibakken var helt håpløst og skapte store problemer for trafikken og for mange næringsdrivende. Flere butikker på Storkaia fikk omsetningen redusert i denne perioden.

Parkering er også mye av årsaken til at mange større butikker har flyttet til Løkkemyra. Det er vanskelig å ta med en vaskemaskin eller TV på sykkelen eller frakte det 500 meter til nærmeste parkeringsplass.

Med denne foreslåtte planen virker det som om man ønsker å tvinge folk til å sykle eller ta buss. Ambisjoner om nedgang i trafikken om 20 år er i beste fall naive, men viser mest av alt lite forståelse for situasjonen til næringsdrivende og kundene deres.

Jeg er stygt redd for om Vinmonopolet forsvinner fra sentrum vil også mye kunder for andre butikker forsvinne. En ting er sikkert: man skaper ikke noe mer ved å fjerne noe av eksistensgrunnlaget for de næringsdrivende!