Norsk bompengeordning kan stå for fall

EU-kommisjonen foreslår et bompengesystem der kjørelengde avgjør hvor mye man skal betale i avgift. Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Om ti år kan kjørelengde bli avgjørende for hvor mye man skal betale i bompenger, dersom et forslag fra EU-kommisjonen blir vedtatt.

Kommisjonen la onsdag fram veipakken «Europa i bevegelse», som inneholder i alt åtte lovforslag. Hensikten er å strømlinjeforme regelverket i Europa, gjøre veibruk mer rettferdig og samtidig minske utslippene fra veitrafikken.

Blir forslagene vedtatt, vil de også gjelde for EØS-området.

Kjørelengde avgjør

Blant forslagene er at bompenger skal betales ut fra kjørt distanse. Bilene skal utstyres med en elektronisk brikke som gjelder i hele EU og et felles faktureringssystem.

Landene står fritt til å bestemme om de vil ha bompenger eller ei. Men hvis de vil, må de følge de prinsippene som nå foreslås, mener Kommisjonen.

Fra årsavgift til bruksavgift

EU-kommisjonen foreslår også å bytte ut den europeiske vignett-ordningen – der man betaler en viss sum for å bruke bil en periode, tilsvarende den norske årsavgiften – med en ordning der man betaler for antall kjørte kilometer.

Ifølge forslaget skal bruken av årsoblater (vignetter) fases ut for tunge kjøretøyer innen 2023, og for personbiler fra 2027.

I tillegg ønsker Kommisjonen betydelig reduserte avgifter for nullutslippsbiler.